زبان شناس پیش از میلاد ، پس از سالها تحقیق ، راهنمای نامگذاری نوزاد را برای افراد حامل نوشت

انتخاب نام برای نوزاد جدید می تواند تصمیمی سخت باشد ، اما یک دانشمند شمال پیش از میلاد سعی کرده است این کار مهم را برای والدین بومی که می خواهند ریشه های فرهنگی فرزندان خود را تأکید کنند ، آسان کند.

هفته گذشته ، بیل پوزر ، زبان شناس پرنس جورج ، پس از سالها تحقیق و مشورت با بزرگان ، كتابچه ای از نام نوزادان را به زبان Carrier – یا داكله – با خدمات خانواده Carrier Sekani منتشر كرد.

“کمتر و کمتر [Carrier] مردم زبان را می دانند و کمتر و کمتر نامی از این طریق منتقل می شود. “پوزر به مت آلن ، میزبان مهمان برنامه های سی بی سی گفت سپیده دم شمال.

پوزر ، که اصالتاً اهل ورمونت است و دکترای خود را از م Instituteسسه فناوری ماساچوست دریافت کرده است ، از سال 1992 در حال تحصیل در رشته زبانشناسی کریر است. او می گوید علاقه وی به این زبان از علاقه به سیستم صوتی منحصر به فرد آن ناشی می شود.

استاد سابق دانشگاه شمال بریتیش کلمبیا می گوید که وی این راهنما را نوشت زیرا تعدادی از دوستان Carrier او علاقه مند بودند نام فرزندان خود را به زبان اجدادشان بگذارند ، اما آنها نمی دانستند که از کجا به دنبال نام های احتمالی بگردند.

پوزر نوشتن راهنمای نامگذاری را در سال 2012 به پایان رساند ، اما تا همین اواخر منتشر نشده بود.

از جمله نامهای مشترک حامل ذکر شده در جزوه ، Ditnan است که به معنی “رعد” ، Whutl’at ، به معنی “انتهای دریاچه” است. و یاکوشون ، به معنی “آواز در آسمان” است.

این کتابچه شامل لیستی از نامهای Carrier است که از زبان انگلیسی و فرانسوی وام گرفته شده است و نامهای Carrier بومی است که از زمان ورود کاتولیک روم در اواسط قرن نوزدهم به ندرت توسط اعضای اولین ملت پذیرفته شده است.

پوزر می گوید افراد Carrier ممکن است علاوه بر نام خانوادگی تا سه نام داشته باشند که اغلب این نام پدر است و به دلیل استعمار ، از انگلیسی یا فرانسوی سرچشمه می گیرد ، مانند Peter، William and Louie.

وی گفت: “اولین نامی كه كودك می گرفت اغلب مربوط به شرایط تولد بود.”

وی با اشاره به نام بومی Carrier Ts’oocheh ، که به معنای واقعی کلمه “در پایه یک درخت صنوبر” است ، گفت: “اگر مادر زیر درخت صنوبر به دنیا بیاید ، پس ممکن است کودک چیزی مانند درخت صنوبر نامیده شود.”

“پس از مدتی ، كودكی ممكن است به نام دیگری روی بیاورد ، كه برای ما لقبی باشد كه چیزی در مورد كودك باشد ، احتمالاً ویژگی فیزیكی یا ویژگی شخصیتی.

“یک فرد بزرگسال جوان ممکن است بر اساس تجربه مهمی که اغلب اتفاقاتی است که در خواب رخ داده است ، نام جدیدی به خود بدهد.”

پوزر از نام سو یینکا اریکسون – دختر ماویس اریکسون ، رئیس سابق شورای قبیله ای کریر سکانی – به عنوان نمونه ای از نام بومی کریر استفاده می کند. او از ماجرای نام او اطلاع ندارد ، اما می گوید او یکی از اولین جوانان حامل است که در دوران معاصر نام سنتی به او داده اند.

طبق کتاب او ، سو یینکا در داکله به معنای “دنیای زیبا” است.

پوزر امیدوار است علاوه بر استفاده به عنوان راهنمای نامگذاری ، مورد توجه عموم مردم Carrier باشد که می خواهند کمی بیشتر در مورد میراث فرهنگی خود بیاموزند.

“امیدوارم [many people] فقط برای اطلاع از نام های قدیمی جالب خواهد بود “.

برای گوش دادن به مصاحبه بیل پوزر ، روی پیوند زیر ضربه بزنید سپیده دم شمال:

سپیده دم شمال6:54کتاب سنتی بچه های داکله منتشر شد

Carrier Sekani Family Services با همکاری بیل پوزر و بزرگان محلی برای حفظ نام های سنتی برای نسل جدید همکاری کردند. 6:54


مشترک شدن در Daybreak North در CBC Listen یا برنامه پادکست مورد علاقه خود و ارتباط با CBC Northern British Columbia در فیس بوک ، توییتر و اینستاگرام.