ساسک. آتش‌سوزی‌های جنگلی همچنان باعث تخلیه جوامع نخستین ملل می‌شود

آتش‌سوزی‌های جنگلی در ساسکاچوان همچنان ادامه دارد و باعث تخلیه جوامع اولین ملت در ساسکاچوان شده است.

Saulteaux First Nation، واقع در حدود 43 کیلومتری شمال بتلفورد شمالی، از پنجشنبه شب تخلیه مناطق نزدیک به آتش سوزی را آغاز کرد.

روز پنجشنبه، لیندسی هولم، رئیس آتش نشانی شمال بتلفورد، توصیه کرد از رانندگی به داخل جامعه خودداری کنید، زیرا رؤسای قبایل آژانس بتلفورد (BATC) در حال تلاش برای تخلیه جامعه هستند و ترافیک مانع از تلاش برای مهار آتش و انتقال مردم به محل امن می شود.

BATC در فیس بوک پست کرد که آتش سوزی در Saulteaux First Nation در ساعت 4 صبح روز جمعه مهار شد و هیچ خانه ای تلف نشد.

آتش سوزی در نزدیکی ساکنان در اولین کشور
آتش‌سوزی جنگلی در Saulteaux First Nation در ساعت 9 شب CST روز پنجشنبه. (رؤسای قبایل آژانس Battlefords/Facebook)

آتش‌سوزی‌های جنگلی نیز بر روی ملت نزدیک موسومین تأثیر می‌گذارند. روز پنجشنبه BATC اعلام کرد که آتش سوزی در سمت غرب، شمال شرق و شرق اولین ملت وجود دارد.

عصر پنجشنبه، BATC تخمین زد که تقریباً 3900 هکتار زمین سوخته یا در حال سوختن است.

آرنولد بلکس استار، مدیر گروه گروه موسومین اولین نشن، گفت که ساکنان حدود 15 خانه نزدیک آتش سوزی به مکان های امن تر در منطقه حفاظت شده منتقل شده اند. او گفت که نگران گسترش آتش سوزی است.

Blackstar بعد از ظهر پنجشنبه گفت: “نگرانی این است که هوا خشک است، هوا گرم است و باد در حال تغییر است، متأسفانه در پیش بینی باران وجود ندارد.”

نگرانی دیگر ساکنان و حتی جوامع اطراف آن است که از هرگونه آتش باز در محل خود خودداری کنند و دستورات ایمنی عمومی صادر شده از سوی استان و شهرداری ها را رعایت کنند.

بلک استار گفت که از کمک‌های آتش‌نشانی Moosomin First Nation و دیگر جوامع همسایه، از جمله North Battleford، Prince Albert و دیگر First Nation سپاسگزار است.

Blackstar گفت: “داوطلبان فعلی که اکنون داریم، این سومین روز آنها است.” «گرما و خستگی در حال رخ دادن است.

“اگر داوطلبانی وجود داشته باشند که مایل به بیرون آمدن و کمک باشند – مطمئناً اکنون از آن استقبال می کنیم.”

خودروی آتش نشانی در حال عبور از زمین خشک پوشیده از دود
بلک استار می‌گوید که از حمایت‌های آتش‌نشانی که Moosomin First Nation دریافت کرده است سپاسگزار است، اما از کمک‌های بیشتری استقبال می‌کند. (رؤسای قبایل آژانس Battlefords/ فیسبوک)

Blackstar گفت که First Nation از هر نوع داوطلبی استقبال می کند، چه آنها به آتش نشانان در خط مقدم بپیوندند و چه از خدمات سطح ثانویه یا سوم پشتیبانی کنند، مانند کمک به تخلیه یا اطمینان از داشتن تجهیزات مناسب برای آتش نشانان.

بلک استار اضافه کرد که آتش‌سوزی‌هایی با این اهمیت می‌تواند رویه‌های سنتی اولین ملت را تهدید کند.

بلک استار گفت: «ساکنان جامعه برای امرار معاش و سایر فعالیت های مربوط به کاربری های سنتی به زمین وابسته هستند. “الگوهای شدید آب و هوایی سیگنالی از تغییرات آب و هوایی است. من فکر می کنم همه ساکنان باید نگران سهم خود در تغییرات آب و هوا باشند.”

به گفته آژانس ایمنی عمومی ساسکاچوان (SPSA)، 14 آتش سوزی فعال در سراسر استان وجود دارد و شش آتش سوزی مهار نشده است.

چهارشنبه شب، رودخانه کلیرواتر دنه نیشن به دلیل آتش سوزی جنگلی تحت دستور تخلیه اجباری قرار گرفت. حدود 50 نفر با اتوبوس به دریاچه میدو و لویدمینستر رفتند. برخی دیگر با وسایل نقلیه خود جامعه را ترک کردند.

یک ترامپولین بدون استفاده در حیاط خلوت با خانه هایی در اطراف آن ایستاده است.  دود از دور بلند می شود.
دود آتش‌سوزی در نزدیکی خانه‌ها در لا لوچ، ساسک، در ۴ می ۲۰۲۳ دیده می‌شود. (ارسال شده توسط مولی هرمان)

عصر روز پنجشنبه در روستای همجوار لا لوچه وضعیت اضطراری اعلام شد. در آن زمان جامعه در حال آماده شدن برای تعداد انگشت شماری اتوبوس بود که ساکنان را یک شبه به شاهزاده آلبرت می بردند، قبل از اینکه صبح به سمت رجینا بروند.

استیو رابرتز، معاون عملیات SPSA، گفت 147 نفر از لالوچ روز جمعه با اتوبوس به رجینا رسیدند. وی افزود که این تعداد شامل کسانی که خودشان رانندگی می کنند نمی شود.

رابرتز گفت: “ما تعداد ناشناخته ای از افراد خواهیم داشت که قبلاً جامعه را ترک کرده اند، اما ممکن است در محل تعیین شده به رجینا برسند یا ممکن است به جای دیگری نزد خانواده و دوستان بروند.”

از همه ساکنان La Loche خواسته شد تا قبل از خروج پیش ثبت نام کنند تا مشخص شود که چه کسانی هستند و به کجا خواهند رفت. رابرتز گفت که همیشه این اتفاق نمی افتد.

اعداد آتش‌سوزی‌های جنگلی “بالاتر از میانگین 5 ساله”: ایمنی عمومی

رابرتز در یک کنفرانس خبری در روز جمعه گفت که تاکنون 73 آتش سوزی در ساسکاچوان در سال 2023 گزارش شده است که بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله 39 مورد در این زمان از سال است.

سیزده مورد از این آتش‌سوزی‌ها تا صبح جمعه فعال بودند که شش مورد مهار نشده بودند. رابرتز خاطرنشان کرد که بیش از 190 آتش سوزی علف نیز تنها در پنج روز اول ماه می به دلیل شرایط خشک گزارش شده است.

وی گفت: هوای ما در استان طی 72 ساعت آینده همچنان گرم و خشک مانند روزهای گذشته ادامه خواهد داشت.

این منجر به فعال شدن آتش‌سوزی‌های جنگلی در بعدازظهر می‌شود و همچنین باعث می‌شود که خطرات بسیار بالایی در رابطه با شروع آتش‌سوزی‌های جدید در این شرایط خشک و چمن‌زده اوایل بهار داشته باشیم.»

رابرتز گفت که SPSA در واقع تعداد آتش سوزی کمتر از حد متوسط ​​را برای شروع سال 2023 به دلیل تاخیر در بهار مشاهده کرد. او گفت، با این حال، هنگامی که آتش سوزی ها رسید، آنها به طور “بزرگ” رسیدند.

رابرتز خاطرنشان کرد که بزرگترین آتش سوزی نگران کننده در این زمان، آتش سوزی بین روستای لا لوچ و رودخانه کلیرواتر دنه نیشن است. از ساعت 11:30 صبح روز جمعه، آن آتش سوزی به یک سوله و یک وسیله نقلیه متروک آسیب رساند. هیچ خانه، واحد تجاری یا زیرساختی آسیب دیده یا سوخته است.

رابرتز گفت که آتش در آن زمان 266 هکتار را در بر گرفت و در 36 ساعت گذشته رشد نکرده بود. SPSA تجهیزات سنگین و پشتیبانی بالگردهای خود را در 48 ساعت گذشته افزایش داده است.

مردی با سبیل های کلفت، عینک و یونیفرم، در مقابل پس زمینه ای با طرح چوب با آرم آژانس امنیت عمومی ساسکاچوان روی یک شانه نشسته است.
استیو رابرتز، معاون عملیات آژانس ایمنی عمومی ساسکاچوان، تصویر آتش سوزی استان را از طریق کنفرانس خبری مجازی در 5 می 2023 بیان کرد. (CBC)

رابرتز افزود که آخرین مدل‌ها نشان می‌دهند که دود آتش‌سوزی به سمت شمال حرکت می‌کند.

او گفت که تمام آتش‌سوزی‌هایی که در حال حاضر در ساسکاچوان در حال سوختن هستند، توسط انسان ایجاد شده‌اند، زیرا هیچ صاعقه‌ای رخ نداده است.

وی گفت: “وظیفه ما از سازمان امنیت عمومی این است که هر آتش سوزی ناشی از انسان از نظر علت و منشاء بررسی شود.”

رابرتز از مردم خواست که مراقب ممنوعیت آتش سوزی در یک منطقه باشند، زیرا شرایط خشک تر از حد انتظار است.