ساسک. مردی که در مرکز پرونده تخلفات پلیس تاریخی «استارلایت تورز» بود، درگذشت

مردی که بیش از 20 سال پیش پس از اینکه توسط پلیس ساسکاتون به «تور لایت ستارگان» رفته بود، درگذشت.

در ژانویه سال 2000، دارل نایت توسط دو افسر پلیس ساسکاتون از شهر بیرون رانده شد و بدون لباس زمستانی رها شد. او پس از شنیدن صدای ضربه زدن او به در توسط کارگر نیروگاه زنده ماند.

جسد یخ زده دو مرد بومی دیگر – رادنی نایستوس و لارنس وگنر – در همین زمان در همان منطقه پیدا شد.

نایت پذیرفت که داستان خود را علناً و با افسری که حاضر شد پرونده را پیگیری کند، تعریف کند. موجی از اخراج ها، اتهامات جنایی و اعتراضات علیه یک عمل پلیس موسوم به Starlight Tours را برانگیخت.

تاشا هابارد، استاد دانشگاه آلبرتا، که شب را در فیلم خود به نمایش گذاشت، گفت: “او احساس همدردی عمیقی با مردانی داشت که مردند. او احساس می کرد که این مسئولیت اوست که جلو بیاید.” برخورد دو جهان.

من فکر می‌کنم مردم باید بفهمند که چقدر شجاعت برای انجام این کار لازم است.»

تی
تاشا هابارد، استاد دانشگاه آلبرتا، شب دارل را در فیلم خود، دو جهان در حال برخورد، به نمایش گذاشت. او می‌گوید پس از اینکه نایت در ژانویه 2000 توسط دو افسر پلیس در خارج از ساسکاتون رها شد، شجاعت زیادی لازم بود تا نایت به طور عمومی صحبت کند. (سند داغ)

هابارد گفت که فقط دو دهه پیش بود، اما نگرش ها بسیار متفاوت بود. کانادایی ها تازه شروع به گوش دادن به داستان های بازماندگان مدارس مسکونی کرده بودند. Idle No More، Black Lives Matter و سایر جنبش ها وجود نداشتند. هیچ کس ضبط یا پست های تلفن همراه در رسانه های اجتماعی نداشت.

دو افسر در پرونده شب محکوم شدند. تحقیقات در مورد مرگ نایستوس و وگنر بی نتیجه بود.

او در وسط یک شب زمستانی بسیار سرد در حومه ساسکاتون ربوده شد، او را بردند و رها کردند. و پس از جان سالم به در برد، با این وجود امکانات لازم برای ارائه داستانش را داشت. او شجاعت استثنایی از خود نشان داد. وکیل سابق نایت، دونالد ورم، گفت.

نایت در اوایل این ماه در سن 56 سالگی درگذشت. مراسم بیداری و تشییع جنازه در Saulteaux First Nation واقع در حدود 150 کیلومتری شمال غربی ساسکاتون برگزار شد. علت مرگ مشخص نیست.

دونالد ورم، وکیل ساسکاتون، می گوید که عدالت واقعی برای مردم بومی بسیار بیشتر از افزودن هیئت منصفه یا پلیس بومی است.  این نیاز به بازنگری کامل ساختارها، فرهنگ ها و نگرش های قدرت دارد.
دونالد ورم وکیل سابق دارل نایت می گوید که نام نایت “مترادف با مخالفت با رفتار نادرست پلیس در این شهر است.” (جیسون واریک/سی‌بی‌سی)

ورم گفت که نژادپرستی آشکار در نیروی پلیس و سایر افراد جامعه کاهش یافته است، اما هنوز کار زیادی برای مبارزه با نژادپرستی نهادی و سایر اشکال بی عدالتی وجود دارد.

ورم گفت: “من فکر می کنم شکی نیست که دارل نایت تفاوتی در شهر ساسکاتون ایجاد کرد. نام او مترادف با مخالفت با رفتار نادرست پلیس در این شهر است.”

می‌دانید که درگذشت او نه فقط برای خانواده‌اش، بلکه برای کسانی که به عدالتی که او از آن دفاع می‌کرد، باور دارند، روز غم انگیزی است.»