شورای ملی متیس، انتقال مورد مناقشه پول کهنه سربازان به فدراسیون مانیتوبا متیس را ترسیم می کند

شورای ملی متیس (MNC) در حال ترسیم مسیر انتقال چند میلیون دلاری مورد مناقشه از پول فدرال برای یک برنامه میراث کهنه سربازان از خزانه شورا به فدراسیون مانیتوبا متیس (MMF) در تلاش برای بازپس گیری کنترل پول نقد، پرونده های اخیر دادگاه است. نشان می دهد.

متحدان دیرینه ای که تبدیل به مخالفان سیاسی شده اند، برای اولین بار اسناد کلیدی داخلی را علنی می کنند و نحوه تغییر پول را زیر ذره بین قرار می دهند و نزاع بین آنها را آشکار می کنند.

این گروه ملی در ماه فوریه درخواستی را برای نظارت بر 8.65 میلیون دلار مرتبط با برنامه میراث کهنه سربازان متیس، به علاوه بازپس گیری پایگاه داده تاریخ دیجیتال متیس که ادعا می کند توسط فدراسیون “به طور غیرقانونی بازداشت” شده است، ارائه کرد.

این اولین حرکت MNC در صفحه شطرنج قانونی از زمان شکایت رئیس سابق آن، کلم چارتیه، معاون سابق MNC و رئیس فعلی MMF دیوید چارتراند، خود MMF و چندین مقام و مشاور در ژانویه 2022 به اتهام تخلف مالی است.

این گروه ملی مستقر در اتاوا می‌گوید که معتقد است چارتران و MMF از پول نقد کهنه‌سربازان برای هزینه‌های غیرمجاز «سوءاستفاده» کرده‌اند، اتهامی که چارتراند آن را «بی‌اساس» می‌نامد.

هیچ یک از اتهامات در دادگاه ثابت نشده است.

کسیدی کارون، رئیس MNC برای مصاحبه در دسترس نبود. در یک بیانیه کتبی، MNC گفت که حداقل به دنبال کنترل مشترک بر پول نقد و پایگاه داده تا زمان محاکمه است.

در بیانیه آمده است: «MNC مجبور بود از طریق وکیل درخواست‌هایی را مطرح کند تا MMF به‌طور «داوطلبانه» سوابق حسابداری برنامه‌های جانبازان مختلف را تحویل دهد.

“MNC معتقد نیست که MNC تمام اسناد مورد نیاز را برای اطمینان از اینکه حسابداری کامل و دقیق وجود داشته است، دریافت کرده است.”

سیاستمداری با پرچم مینیاتوری متیس روی میزش در کنارش.
دیوید چارتراند، رئیس فدراسیون مانیتوبا متیس، در یک گردهمایی در وینیپگ در سال 2019 شرکت می کند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

چارتراند برای مصاحبه در دسترس قرار نگرفت. MMF در بیانیه کتبی به CBC News گفت مطمئن است دادگاه این درخواست را رد خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: “هیچ مدرکی مبنی بر سوء استفاده از بودجه برنامه جانبازان وجود ندارد. تمام بودجه برای این برنامه استفاده شده است.”

“این طرح و در کل دعوای قضایی کاملاً مبتنی بر سوء ظن بی‌اساس است و به انگیزه برنامه سیاسی MNC است. نه MMF و نه رئیس جمهور Chartrand هیچ نگرانی در مورد علنی شدن سوابق ندارند زیرا چیزی برای پنهان کردن ندارند.”

جدول زمانی انتقال

سی‌بی‌سی نیوز سوگندنامه‌ها را به دست آورده است که شامل پرونده‌های قبلی دادگاه، قراردادها، ایمیل‌ها، نامه‌ها، یادداشت‌های داخلی، صورت‌حساب بانکی، گزارش هزینه‌ها و اسناد مشابه است.

پرونده ها نشان می دهد که برنامه جانبازان مورد بحث در ژوئن 2019 از طریق یک توافق نامه مشارکت فدرال امضا شده توسط وزیر امور کهنه سربازان، لارنس مک آلی برای کانادا و Chartrand، که به عنوان وزیر دارایی و امور کهنه سربازان MNC در فهرست قرار گرفته است، ایجاد شده است.

دفتر مک‌آولی درخواست مصاحبه برای این داستان را رد کرد و دلیل آن اختلاف دادگاه در حال انجام بود.

طبق این قرارداد، کانادا موافقت کرد که به MNC 30 میلیون دلار برای پرداخت 20000 دلار به رسمیت شناختن فردی کهنه سربازان متیس یا اعضای خانواده آنها، یا ابتکارات یادبودی به افتخار آنها، اختصاص دهد.

در ازای آن، MNC موافقت کرد که برنامه را با جدیت مدیریت کند، از پول نقد فقط برای این دو هدف استفاده کند، سوابق جامع را حفظ کند و در صورت درخواست، به اتاوا اجازه دسترسی به کتاب ها را بدهد.

MNC و MMF در آن زمان در حال قفل بودند، اما اختلاف در حال شکل گیری بود. MMF در سال 1983 به تأسیس این شورا کمک کرد، اما پرونده ها نشان می دهند که اختلافات داخلی بر سر مسائل اصلی هویت و شهروندی در حدود سال 2018 افزایش یافت.

در سوگندنامه چارتراند آمده است که در پس زمینه، دولت Chartier-Chartrand MNC تقریباً 20 میلیون دلار از این پول را با شرکت مدیریت دارایی Richardson Wealth برای حمایت از برنامه درازمدت سرمایه گذاری کرد. او می گوید که این سرمایه گذاری تحت کنترل MNC باقی می ماند.

در حالی که این امر در ژوئن 2020 ترتیب داده می شد، دفتر MNC Chartrand یک برنامه عملیاتی را تهیه کرد که در آن انتقال نقدی به سازمان دیگر Chartrand، MMF، برای اجرای برنامه در نظر گرفته شده بود.

اما یک مشکل وجود داشت. توافقنامه مشارکت، MNC را از “تخصیص” قرارداد بدون رضایت مک‌آولی مسدود می‌کند، به این معنی که MNC نمی‌تواند مسئولیت‌های قراردادی خود را به دیگران واگذار کند.

کلمنت چارتیه در جمعی سخنرانی می کند.
کلمنت چارتیه، وکیل و سیاستمدار، نزدیک به 20 سال رئیس شورای ملی متیس بود. او اکنون سفیر روابط بین‌الملل و بین‌المللی فدراسیون مانیتوبا متیس است. (دیوید وینسنت/آسوشیتدپرس)

مدیر مالی وقت MNC یادداشتی نوشت که در دادگاه بایگانی شد و این نگرانی را ابراز کرد و گفت که باید قبل از تغییر پول به آن رسیدگی شود. این مقام راه‌حل‌های احتمالی را تشریح کرد و توضیح داد که «تخصیص» ممنوع است، اما «پیمانکاری فرعی» ممنوع است.

کمتر از یک ماه بعد، MNC برنامه جانبازان را از طریق یک توافق نامه ارائه خدمات به تاریخ 4 سپتامبر 2020 به MMF “برون سپاری” کرد. Chartrand دوباره به عنوان معاون MNC و وزیر دارایی قرارداد را امضا کرد و اجازه تخصیص 3.15 میلیون دلار نقدی به این شرکت را داد. MMF

قرارداد برون‌سپاری می‌گوید که این “تخصیص” قرارداد مشارکت نیست. یک ماه بعد از Chartrand خواسته شد تا انتقال وجه را تایید کند. ایمیل‌ها و صورت‌حساب‌های بانکی نشان می‌دهند که پول نقد در همان روز به یک حساب MMF در رویال بانک در وینیپگ وارد شده است.

گفتگوها منجر به افشای مالی شد

سپس در 22 آوریل 2021، در میان چالش‌های فزاینده برای رهبری MNC Chartier و Chartrand، قرارداد برون‌سپاری اصلاح شد و آن را برای یک دهه با گزینه تمدید پنج ساله “غیرقابل فسخ” کرد. MMF همچنین حق دریافت 15 درصد کارمزد مدیریت را به دست آورد که در معامله اولیه وجود نداشت. همچنین انتقال 5.5 میلیون دلاری دیگر را اضافه کرد.

مدت کوتاهی بعد همه چیز از نظر سیاسی به جوش آمد. در ژوئیه 2021، یک قاضی استانی به MNC دستور داد تا انتخاباتی برگزار کند، زیرا چارتیه در بحبوحه اختلافات هویتی نامتعارف دوره ریاست خود را به پایان رساند.

در سپتامبر، درست قبل از انتخابات، MMF به طور ناگهانی از شورا جدا شد و سایر اعضا را متهم کرد که دروازه‌های سیل‌آمیزی را به روی “تهاجم شرقی” خارجی‌های غیرمتیس باز کرده‌اند.

یک ماه بعد، رژیم جدید کارون قبلاً در مورد شکایت احتمالی هشدار می داد و چارتراند را متهم به تضاد منافع در حین امضای قرارداد برای MNC با دیگر انجمن خود می کرد.

وکیل چارتراند این ادعا را رد کرد. در سوگندنامه خود، Chartrand معتقد است که قرارداد خدمات معتبر، قانونی است و چارتر و رهبران ارشد MNC همگی از روابط او با MMF آگاه بودند. او می گوید هیچ چیز نامناسب یا نامنظمی در مورد انتقال وجود ندارد.

چارتیه درخواست مصاحبه ای که از طریق وکیلش ارسال شده بود را رد کرد.

این ادعا در ژانویه 2022 ثبت شد. نامه‌ها نشان می‌دهد که ماه‌ها گفتگوهای حقوقی در پس‌زمینه ادامه داشت، زیرا شورای ملی به دنبال دسترسی به بودجه برنامه MMF بود.

MMF در نهایت موافقت کرد که 472 صفحه از سوابق متشکل از دفاتر کل، صورت‌های عملیات، فهرست پرداخت‌های جانبازان متیس، جزئیات پروژه بزرگداشت و صورت‌حساب بانکی مرتبط را بر اساس سوگندنامه چارتراند افشا کند.

نامه ای که در ژوئن 2022 ضمیمه افشا شده است، می گوید که در آن زمان، 80 پرداخت فردی به ارزش 1.6 میلیون دلار انجام شده بود. پروژه بزرگداشت مجموعه کتاب کهنه سربازان به ارزش 1.4 میلیون دلار به اضافه یک بنای یادبود 689211 دلاری و یک مجموعه مستند ویدیویی به ارزش 146130 دلار نیز مجاز شد.

MMF همچنین بیش از 400000 دلار به این برنامه کمک کرده است.

MNC، که یک حسابدار خارجی را برای بررسی پرونده‌ها استخدام کرد، به این نتیجه رسید که افشای اطلاعات کافی نیست، و جرقه درخواست فعلی دادگاه برای نظارت را برانگیخت.

جلسه استماع این طرح در ماه جولای برنامه ریزی شده است.