طرح‌های استخدام اینویت نقض توافقنامه Nunavut، قوانین داوری است

یک داور حکم داده است که طرح‌های استخدامی دولت نوناووت با توافقنامه نوناووت مطابقت ندارد.

در حکم خود، داور کنستانس هانت گفت که برنامه‌های دولت سرزمینی در چندین جنبه کوتاهی می‌کند.

به طور خاص، آنها در تعیین اهداف بلندمدت برای استخدام اینویت در دولت نوناووت (GN) و برنامه‌های اقدام برای دستیابی به نیروی کار کاملاً نماینده ناکام هستند.

به گفته داور، طرح‌های استخدامی نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تشخیص اینکه آیا پیشرفتی به سمت نیروی کار نماینده وجود داشته است یا خیر، دشوار است.

این حکم بخشی از مناقشه Nunavut Tunngavik Inc (NTI) است که در سال 2018 راه‌اندازی شد، جایی که اعلام کرد دولت‌های سرزمینی و فدرال به انتظارات استخدام اینویت که در ماده 23 موافقت‌نامه نوناووت آمده است عمل نمی‌کنند.

به طور کلی، این مقاله می گوید که نیروی کار دولت نوناووت باید در “سطح نمایندگی” باشد. در قلمرویی که 85 درصد اینوئیت ها هستند، این بدان معناست که دولت نوناووت دارای نسبت مشابهی از کارمندان اینویت است.

آخرین طرح استخدام Inuit (از سال 2017) هدف 2300 کارمند تمام وقت Inuit را تا 31 مارس 2023 نشان می دهد.

این طرح تخمین می زند که این بدان معناست که اینویت حدود 58 درصد از نیروی کار GN را تشکیل می دهد.

CBC از GN پرسیده است که آیا به این هدف دست یافته است یا خیر.

در یک کنفرانس مطبوعاتی صبح چهارشنبه، ماری بلئو، مشاور مدیریت NTI، گفت که این برنامه ها “به اندازه کافی جاه طلبانه” نیستند.

آلوکی کوتیرک، رئیس NTI گفت: 30 سال از امضای توافقنامه ما می گذرد و اکنون ما هنوز در 50 درصد هستیم و در سطوح بالاتر دولت بسیار کمتر است.

“این بسیار نگران کننده است.”

NTI اکنون وارد مرحله دوم فرآیند داوری با دولت سرزمینی و فدرال خواهد شد که در آن سه طرف سعی خواهند کرد تا طرحی برای رسیدگی به موضوعات مطرح شده توسط داور ارائه دهند.

“بزرگترین دستاورد این خواهد بود که تعهدات مندرج در ماده 23 عملاً انجام شود … بنابراین ما سالها بعد دیگر خود را در تلاش برای کشف اینکه چگونه می توانیم بر دولت ها تأثیر بگذاریم که چقدر مهم است به تعهدات عمل کنیم، نخواهیم یافت. کوتیرک گفت.

با این حال، اگر طرفین نتوانند به توافق برسند، داور می‌تواند راه‌حل‌های جبران خسارت از جمله موارد مالی را بررسی کند.

در بیانیه ای از دفتر دن وندال، وزیر امور شمال، آمده است که دولت همچنان در حال بررسی حکم داور است، اما افزایش اشتغال اینویت “یک اولویت برای دولت ما باقی مانده است.”