لیبرال ها لایحه ای را برای اجرای اعلامیه حقوق بومی سازمان ملل متحد معرفی کردند

دولت لیبرال قانونی را معرفی کرده است که روند همسویی قوانین کانادا با اعلامیه حقوق بومیان سازمان ملل (UNDRIP) را آغاز می کند.

وزیر دادگستری دیوید لامتی ، كه امروز لایحه C-15 را در مجلس عوام مطرح كرد ، گفت كه این لایحه مسیری را برای اجرای حقوق فردی و جمعی مندرج در بیانیه ترسیم می كند.

لامتی در گفت: “همکاری با ملت های اول ، مردم اینویت و متیس برای اجرای این اعلامیه و ایجاد چارچوبی برای دستیابی به اهداف آن بیانیه ای است که دولت کانادا به حقوق بشر همه ، و نه فقط به برخی ، ارزش ، احترام و ترویج می دهد.” یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار رهبران بومی

“این قانون گام مهمی به جلو در مسیر مشترک آشتی برای مردم بومی و غیر بومی است.”

در صورت تصویب ، این لایحه دولت فدرال را ملزم می کند تا اطمینان حاصل کند که قوانین کانادا با 46 ماده اعلامیه مطابقت دارد.

این لایحه همچنین دولت فدرال را ملزم می کند برای دستیابی به اهداف اعلامیه ، ظرف سه سال پس از تصویب لایحه ، برنامه عملیاتی را تهیه كند و گزارش سالانه ای را با جزئیات پیشرفت به دست آمده ارائه دهد.

تماشا کنید | رئیس ملی AFN از لایحه UNDRIP تمجید می کند

پری بلارد ، رئیس مجمع نخستین ملل ، مقدمه قانونگذاری برای اجرای اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد حقوق مردم بومی را ستود. 1:06

یک گام به جلو برای آشتی

UNDRIP در سال 2007 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد. این حقوق بومیان را در مورد زبان ، فرهنگ ، تعیین سرنوشت و سرزمین های سنتی آنها تأیید می کند. همچنین طبق “سازمان ملل” این “حداقل استانداردهای بقا و رفاه” مردم بومی را تعیین می کند.

کارولین بنت ، وزیر روابط ولیعهد و تاج گفت که لایحه دولت پاسخی به کمیسیون حقیقت و آشتی و تحقیق ملی در مورد زنان و دختران بومی گمشده و مقتول است. هر دو خواستار دولت های شهرداری ، استانی و فدرال برای اجرای کامل و انطباق با UNDRIP بودند.

“ما به عنوان یک کشور مسئولیت اطمینان از تأیید حقوق بومی را داریم [and] آنها کاملاً قابل درک و احترام هستند. “

در یک جلسه توجیهی فنی برای خبرنگاران – به شرط عدم شناسایی مقامات درگیر – یک مقام ارشد دولت گفت که این لایحه برای تبدیل UNDRIP به بخشی از قانون فدرال نوشته نشده است ، اما در عوض اعلامیه را به عنوان ابزاری برای حقوق بشر معرفی می کند که دولت ها و دادگاهها می توانند برای هدایت توسعه و تفسیر قوانین کانادا استفاده کنند.

تماشا کنید | رئیس سازمان ملی اینویت می گوید اجرای UNDRIP به کاهش تبعیض کمک می کند

ناتان عبد ، رئیس Inuit Tapiriit Kanatami می گوید اجرای UNDRIP در کانادا می تواند تبعیض علیه اینویت ، متیس و افراد ملل اول را کاهش دهد. 1:57

ناتان اوبد ، رئیس Inuit Tapiriit Kanatami ، گفت که اجرای UNDRIP گام مهمی در جهت پایان دادن به تبعیض علیه بومیان است زیرا وضعیت و حقوق متمایز آنها را به رسمیت می شناسد.

عبد گفت: “این یک خروج مثبت از موقعیت گذشته تفکیک حقوق بشر ما در یک طبقه زیرمجموعه تصور شده و جدا از حقوق است.”

پری بلارد ، رئیس مجمع ملل اول ، معرفی این قانون را ستود. وی همچنین گفت که جدول زمانی سه ساله برای ارائه یک برنامه عملیاتی طولانی است.

بلگرد گفت: “ما بیش از حد طولانی منتظر مانده ایم. ما نمی خواهیم سه سال دیگر صبر کنیم.”

بلگرد از نمایندگان مجلس خواست كه از طریق روند قانونگذاری ، اصلاحاتی را در این لایحه اعمال كنند – به ویژه با بیان اینكه كدام بخش دولتی مسئول اجرای UNDRIP است ، و با تعهد به بازنگری دوره ای قانون.

با معرفی لایحه UNDRIP ، لیبرال ها در حال انجام وعده ای هستند که به سال 2016 برمی گردد – زمانی که بنت اعلام کرد کانادا رسماً از اعتراض خود به اعلامیه در سازمان ملل چشم پوشی می کند. این حزب در جریان انتخابات فدرال 2019 متعهد شد که UNDRIP را در اولین سال انتصاب جدید اجرا کند ، اما به دلیل بحران محاصره راه آهن ، طرح این لایحه را در اوایل سال جاری به تعویق انداخت.

بحث درباره معنای رضایت

این قانون پیشنهادی از لایحه یک عضو خصوصی که توسط رومئو ساگناش ، نماینده سابق حزب دموکراتیک حزب ملی تقدیم شده و در سال 2018 توسط مجلس عوام تصویب شده است ، الگوبرداری شده است. عواقب – پیشرفت آن را کند کرد.

مخالفان استدلال کرده اند که یک بند در UNDRIP خواستار “رضایت قبلی و آگاهانه رایگان” از مردم بومی برای پروژه هایی در زمین بومی سنتی می تواند مانع توسعه منابع شود. هنگام متوقف کردن لایحه ساگاناش ، سناتورهای محافظه کار گفتند که آنها از این که قانون به مردم بومی وتو برای چنین پروژه هایی وتو بدهد ، می ترسند.

لامتی و رهبران بومی در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه با مخالفت با این ایده مخالفت کردند.

لامتی گفت: “كلمه وتو در سند وجود ندارد.”

دیوید چارتران ، سخنگوی ملی شورای ملی متیس ، گفت كه این ادعا كه بومیانی كه می خواهند در پروژه هایی مشورت شوند می خواهند صنعت را بكشند ، به عنوان یك تاكتیك “ترس آور” مورد استفاده قرار می گیرد.

چارتران گفت: “این طرح اصلی برای وضوح است.” “این یک مثال بهتر برای صنعت است که بداند … بخوبی وقتی پول خود را برای چیزی می گذارند کاملاً خوب است [that] این نه تنها از حمایت دولت های بومی ، بلکه از طرف فدرال ، استانی و همه طرف های درگیر نیز برخوردار است. “