“ما می خواهیم درگیر باشیم”: گروه های بومی با محققان برای رشد نظارت بر حیات وحش در NWT همکاری می کنند

رهبران جوامع بومی با دولت های فدرال و منطقه ای و همچنین چندین موسسه دانشگاهی برای افزایش برنامه های نظارت بر حیات وحش مبتنی بر جامعه در سراسر قلمرو همکاری می کنند.

جان مک دونالد یک کارگر میدانی و هماهنگ کننده محیط زیست با شورای فورت اسمیت متیس است.

او گفت که شورا در پاییز گذشته با محیط زیست و منابع طبیعی (ENR) کار کرد تا نحوه راه اندازی دوربین های حیات وحش و ضبط کننده های صوتی از راه دور در مناطق حفاظت شده انتخاب شده را آموزش دهد. تا زمستان آنها را خودشان راه اندازی می کردند.

مک‌دونالد می‌گوید: «هر چیزی که مربوط به محیط‌زیست باشد، هر چیزی که مربوط به حیات وحش، ماهی، آب، هوا باشد، ما می‌خواهیم درگیر آن باشیم». “این یک تجربه عالی بود که در مورد آن یاد بگیرم.”

مردی که لبخند می زند
جان مک دونالد به همراه تیمی از کارگران مزرعه ای که دوربین های نظارت از راه دور حیات وحش را به کار می گیرند. (ارسال شده)

او گفت که بازگرداندن تصاویر یک سال طول می کشد و تیم نظارت میدانی شورا دوباره با ENR کار خواهد کرد تا نحوه تجزیه و تحلیل داده ها را بیاموزد. در حرکت رو به جلو، آنها می خواهند بتوانند داده هایی را که جمع آوری می کنند با افراد جامعه به اشتراک بگذارند.

مک‌دونالد می‌گوید: «فقط به مردم این اطمینان را بدهیم که بیابان می‌تواند هر چیزی را که به آن پرتاب می‌شود حفظ کند.»

یکی از اهداف آنها افزایش و بهبود ارتباط با صاحبان تراپلین و گروه های بومی است. او همچنین گفت که کار با بزرگان محلی در طول فرآیند استقرار دوربین ها و بازیابی داده ها مهم است.

مک دونالد گفت: «آنها زمین را بهتر از هر کس دیگری می شناسند. “درگیر کردن دانش محلی و دارندگان دانش بومی در این فرآیند بسیار کلیدی است.”

این یک لحظه کامل برای مک دونالد است که در فورت اسمیت بزرگ شد و 20 سال پیش از برنامه دیپلم فناوری محیط زیست و منابع طبیعی در کالج آرورا فارغ التحصیل شد.

او گفت که برای او مهم است که در خط مقدم هرگونه تغییر در محیط، به ویژه قرار گرفتن در پایین دست از شن‌های نفتی، پیشرو باشد.

او گفت: “این نکته کلیدی است که بتوانیم به مردم بگوییم که “هی، آب برای نوشیدن سالم است، ماهی ها برای خوردن بی خطر هستند و حیوانات برای شکار ایمن هستند.”

این همکاری شامل دولت های فدرال و منطقه ای، دانشگاه ویلفرد لوریر، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه آلبرتا، موسسه نظارت بر تنوع زیستی آلبرتا و کالج آرورا است.

وبینار آینده در 5 می که توسط موسسه تحقیقاتی Aurora برگزار می شود، این کار را به نمایش می گذارد.

مک دونالد به همراه جسیکا جامبو از Sambaa K’e Dene First Nation در وبینار حضور خواهند داشت.

ابتکار بسیار مشارکتی

ساموئل هاچه زیست شناس پرندگان خشکی با خدمات حیات وحش کانادا است. او مسئول نظارت بر وضعیت و روند پرندگان جنگلی در NWT است

او گفت که به دلایل مختلف همکاری با گروه های اجتماعی مهم است. دانش مشترک حاصل از مشارکت ها به گروه ها این امکان را می دهد تا با استفاده از منابع مالی و ظرفیت فردی به حوزه های دارای اولویت بپردازند.

او گفت: “NWT منطقه وسیعی است که یک آژانس نمی تواند به طور واقع بینانه در سیلوها کار کند و انتظار داشته باشد بتواند به وظایف خود عمل کند. ما باید با هم همکاری کنیم.”

دو مرد در حال لبخند زدن
ساموئل هاچه (سمت چپ) در حال استقرار یک واحد ضبط خودکار و دوربین حیات وحش با میچل شی از فورت گود هوپ. (ارسال شده توسط ساموئل هاچه)

هاچه همچنین گفت که با توجه به اینکه بیشتر کار میدانی آنها در مناطق سنتی انجام می شود، مشارکت ها مهم هستند. هدف او این است که به توانمندسازی و حمایت از شرکای بومی ادامه دهد تا بتوانند تا حد امکان مستقل باشند.

وی گفت: نظارت بر جامعه می تواند صد در صد بومی باشد و اجرا شود. ما همچنین مسئولیت ایجاد مشارکت های معنادار را داریم.»

او امیدوار است که این وبینار فرصت خوبی برای یادگیری از یکدیگر باشد و سایر جوامع نیز علاقه مند به استفاده از این ابزارها برای اجرای برنامه نظارت بر جامعه خود باشند.

کلودیا هاس دکتری است. دانشجوی دانشگاه ویلفرد لوریر او در ابتدا از طریق همکاری با دولت مناطق شمال غربی به عنوان زیست شناس با نظارت بر حیات وحش درگیر شد.

او گفت که این مشارکت منطقی است زیرا علاقه متقابل به درک حیات وحش، زمین و اینکه چگونه تغییرات آب و هوایی ممکن است در آینده بر آن تأثیر بگذارد وجود دارد. اما همچنین دانشی که جامعه می تواند ارائه دهد بسیار گسترده است.

او گفت: “بسیاری از این دولت های بومی برنامه های نگهبانی دارند و آنها مناطق را بهتر از ما می شناسند.” آنها منافع گسترده ای در حفظ آن سرزمین دارند.”

زنی در فضای باز
کلودیا هاس محقق دانشگاه ویلفرد لویر است. (ارسال شده)

هاس گفت که مشتاقانه منتظر برگزاری وبینار است و فکر می کند مردم از آنچه ارائه دهندگان انجمن باید بگویند تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. او گفت که جسیکا جامبو در چند سال گذشته دوربین‌هایی را در جامعه خود در Sambaa K’e First Nation مستقر کرده است.

“[She] هاس گفت: “او واقعاً این پروژه را گرفته و با آن اجرا می کند. او بزرگان و جوانان را در جامعه درگیر کرده است. او صداهای شگفت انگیز و داستان های شگفت انگیزی دارد.”

برای اطلاعات بیشتر در مورد وبینار، به صفحه فیس بوک موسسه تحقیقات شفق قطبی مراجعه کنید.