مجمع ملل اول خواهان بازنگری طرح فدرال UNDRIP است و روند مشاوره را به باد انتقاد می گیرد

مجمع ملل اول از دولت کانادا می خواهد تا برنامه اقدام خود در مورد اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد حقوق مردمان بومی (UNDRIP) را مورد بازنگری قرار دهد، پس از آن که پیش نویس کاری این طرح با ناامیدی و مقاومت در کنفرانس روسای این هفته روبرو شد. اتاوا

در یک قطعنامه اضطراری که صبح پنجشنبه مورد بحث قرار گرفت، رهبران سازمان ملل از لیبرال ها خواستند که اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد حقوق مردمان بومی را اصلاح کنند تا این طرح به تعویق بیفتد یا در صورت شکست، پس از ارائه رایزنی بیشتر، طرح را اصلاح کنند.

روسای در نهایت قطعنامه را اجرا کردند، اما بدون اصلاحیه، و بلافاصله مشخص نشد که آیا نسخه نهایی اصلاحاتی را در این طرح یا خود قانون ضروری خواهد کرد. متن نهایی تا زمانی که رئیس ملی روزآن آرچیبالد آن را امضا نکند در دسترس نخواهد بود.

در مصاحبه‌ای بعد از ظهر پنجشنبه، آرچیبالد گفت که می‌خواهد قبل از تصمیم‌گیری در مورد گام‌های بعدی خود، جمله‌بندی نهایی را ببیند، و خاطرنشان کرد که در حالی که کشورهای اول به طور گسترده از این بیانیه حمایت می‌کنند، اجرای کانادا از آن همچنان یک نقطه اصطکاک است.

آرچیبالد می‌گوید: «تواضحات زیادی در مورد آن وجود دارد، زیرا 100 درصد اجماع وجود ندارد که قانون اعلامیه سازمان ملل متحد کانادا به نفع اولین ملل است».

اما در هر صورت، او گفت که زبان این طرح حول رضایت آزاد، قبلی و آگاهانه – این اصل که مردم بومی حق دارند به پروژه هایی که بر آنها تأثیر می گذارد بله یا نه بگویند – باید تقویت شود.

او گفت: “داشتن رضایت آزاد، قبلی و آگاهانه در مورد توسعه، یا در مورد هر موضوعی که به زمین و آب مربوط می شود، یکی از اجزای کلیدی UNDRIP است و چرا بسیاری از کشورهای اول از آن حمایت می کنند.”

“بسیاری از اولین ملل خواهان اجرای آن به دلیل آن بند خاص هستند.”

لامتی می گوید: «این کامل نیست

برنامه اقدام در ژوئن 2023، دو سال پس از دریافت موافقت سلطنتی، قرار است، مگر اینکه قانون اصلاح شود.

این قطعنامه می‌گوید: «پیش‌نویس برنامه اقدام نشان‌دهنده ناکارآمدی دولت فدرال برای پیش‌بینی آشتی است که شامل به رسمیت شناختن کامل حقوق ذاتی و معاهده، عنوان و صلاحیت ملل اول است».

این قطعنامه فرآیند مشاوره به رهبری دیوید لامتی، وزیر دادگستری را به عنوان عجولانه محکوم می‌کند، و «زمان بسیار ناکافی» را برای «ملت‌های اول» برای ارائه اطلاعات باقی می‌گذارد و می‌افزاید که اکثریت قریب به اتفاق ملل اول از این امر مستثنی شده‌اند.

این قطعنامه همچنین می‌گوید کمتر از یک سوم پول نقد فدرال در دسترس برای مشاوره به سازمان‌های اولی تحویل داده شد، در حالی که اکثریت باقی‌مانده به «سازمان‌های بومی که صاحب حقوق نیستند» داده شد، که خود اقدامی است که اعلامیه سازمان ملل را نقض می‌کند.

دیوید لامتی در یک کنفرانس مطبوعاتی
دیوید لامتی، وزیر دادگستری، سخنان افتتاحیه خود را در طی اعلامیه ای در مورد اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد قوانین حقوق مردمان بومی در اتاوا در سال 2020 ایراد می کند. (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)

لامتی در پاسخ به انتقادات روز چهارشنبه گفت که او سه سال می‌خواهد تا این طرح را تدوین کند، اما پری بلگارد، رئیس ملی وقت افغانستان که برای اجرای این اقدام فشار آورد، یک جدول زمانی یک ساله می‌خواست، بنابراین آنها در دو مورد مصالحه کردند.

لامتی گفت: “پیش نویس طرح فقط همین است – یک پیش نویس است.”

“این کامل نیست. نهایی نیست. کامل نیست.”

AFN نماینده بیش از 600 رئیس است که نماینده نزدیک به یک میلیون نفر از مردم ملل اول با موقعیت هندی هستند. این سازمان معمولاً دو بار در سال برای بحث و تصویب قطعنامه‌هایی تشکیل جلسه می‌دهد که به گروه ملی وظیفه لابیگری خود را واگذار می‌کند.

سومین مجمع نادری در بهار امسال برای رسیدگی به این پیش نویس تشکیل شد – که به گفته لامتی هنوز ناقص و مسلماً “ناقص” است – که تصویری از دستور کار آشتی فعلی لیبرال ها را از طریق فهرستی از 101 ابتکار سیاستی ارائه می دهد که دولت به آن مرتبط است. UNDRIP.

این اعلامیه که در سال 2007 در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، حداقل استانداردهای جهانی برای به رسمیت شناختن و حمایت از حقوق بومیان را شرح می دهد.

کانادا در ابتدا با بیانیه سازمان ملل مخالفت کرد. دولت محافظه کار هارپر در سال 2010 موضع خود را تغییر داد، اما این اعلامیه را به عنوان یک “سند آرزویی” معرفی کرد. لیبرال‌های ترودو در سال 2016 به صراحت آن را تأیید کردند و در سال 2021 قانونی برای همسویی قوانین فدرال با UNDRIP تصویب کردند.

CBC News برای اظهار نظر با دفتر لامتی تماس گرفته است.