مخالفت‌های سازمان‌های اول بر سر قرارداد خودگردان ملت متیس انتاریو افزایش می‌یابد

مخالفت کشورهای اول با توافقنامه خودگردانی Métis Nation of Ontario (MNO) در حال افزایش است زیرا روسای کل استان از دولت کانادا می خواهند تا اجرای این توافق را متوقف کند تا زمانی که نگرانی های آنها برطرف شود.

این رهبران پس از آن صحبت می کنند که شورای قبیله ای وابون در شمال شرقی انتاریو در تلاش برای لغو این معامله به دادگاه اعتراض کرد.

جیسون باتیس، مدیر اجرایی شورای قبیله‌ای وابون، گفته است که جوامع عضو او هرگونه جوامع متیس را در قلمرو خود رد می‌کنند، از جمله جامعه آبیتیبی داخلی تاریخی متیس، یکی از شش جامعه تاریخی متیس که دولت انتاریو در سال 2017 هویت آنها را اعلام کرد.

پیمان شورای بزرگ شماره 3 در شمال غربی انتاریو خود را “بسیار نگران” از این وضعیت خواند و در بیانیه ای که پنجشنبه منتشر شد، اتاوا را به سنگ اندازی و پنهان کاری متهم کرد.

اوگیچیدا (رئیس بزرگ) فرانسیس کاوانا در مصاحبه ای گفت: “من از آنچه در حال وقوع است ناراحت هستم.”

هرگز با ملت ما مشورتی صورت نگرفته است.»

شورای پیمان 3 نماینده اولین ملل است که تقریباً بین خلیج تاندر، اونت و مرز منیتوبا واقع شده اند.

“ما توهین شده ایم که آنها از اجداد ما استفاده می کنند”

اولین ملت Temagami در نزدیکی مرز کبک این نگرانی ها را تکرار می کند و MNO را متهم می کند که به اشتباه اجداد Anishinaabe از نژادهای مختلط را به عنوان اعضای یک ملت متیس بازنویسی کرده است.

جان (Mitiginaabe) Turner، رئیس دوم اولین ملت، گفت: “من احساس می کنم بسیار آشفته و تقریباً به خاطر آن مورد توهین قرار گرفته ام.”

از نظر تاریخی، هیچ انجمن متیس در آن وجود ندارد نداکیمنان [our homeland]. همیشه.”

ترنر گفت که Temagami First Nation نیز اقدام قانونی را رد نکرده است.

او گفت: «اقدامات دادگاه هنوز برای ما روی میز است.

“مفهوم شهروندی MNO بسیار سست است. ما آزرده ایم که آنها از اجداد ما استفاده می کنند.”

متیس ها یک قوم بومی متمایز با فرهنگ، سنت ها و زبان مشترک هستند که در اواخر دهه 1700 در شمال غربی کشور کنونی کانادا ظهور کردند. وجود جوامع متیس در خارج از شمال غرب بحث برانگیز است.

دادگاه عالی کانادا یک جامعه متیس در نزدیکی Sault Ste به رسمیت شناخته است. ماری، انترنتی، از طریق پرونده پاولی در سال 2003، یک حکم برجسته که همچنین آزمونی چند بخشی برای به رسمیت شناختن حقوق متیس ارائه کرد.

در درخواست دادگاه خود، شورای قبیله ای وابون این سوال را مطرح کرد که آیا تمام شش جامعه شناسایی شده در سال 2017 در این آزمون موفق خواهند شد یا خیر.

MNO می‌گوید «اطلاعات غلط» ناامیدکننده است

مارگارت فروه، رئیس MNO گفته است که این قرارداد به حقوق زمین یا برداشت مربوط نمی شود، فقط به خودمختاری داخلی در امور MNO مربوط می شود و بر هیچ کس دیگری تأثیر نمی گذارد.

او روز پنجشنبه در بیانیه ای ایمیلی گفت: “اطلاعات نادرست و اعتراض برخی از ملل اول بسیار ناامید کننده است، اما جوامع متیس، حقوق متیس و ملت متیس انتاریو به عنوان دولت متیس برای مردم خودمان، راه به جایی نمی برند.”

درهای ما همیشه برای گفتگوهای محترمانه باز است و ما مشتاقانه منتظر ادامه سفر خود به سوی آشتی هستیم. با این حال، انکار وجود شهروندان و جوامع خود در انتاریو عمیقا توهین آمیز است.”

مارگارت فروه در یک تجمع سخنرانی می کند.
مارگارت فروه، رئیس ملت متیس انتاریو، گفت که جوامع مورد بحث نسل‌ها متیس هستند. (ملت متیس انتاریو)

توافقنامه خودگردانی مورد بحث در ماه فوریه امضا شد و کانادا و MNO را متعهد به امضای معاهده‌ای می‌کند که ظرف دو سال جایگزین این توافق می‌شود. ملل اول می ترسند که این معاهده بر حقوق آنها تأثیر بگذارد.

رئیس برایان پرولت از ملت اول کوچیچینگ، در نزدیکی فورت فرانسیس در غرب انتاریو، به کاوانا پیوست و گفت که آنها هرگز نشنیده‌اند که بزرگان درباره یک جامعه متیس که در منطقه رودخانه بارانی/فورت فرانسیس وجود دارد صحبت کنند.

رودخانه بارانی/دریاچه وودز تاریخی متیس در قلمرو پیمان 3 و یکی دیگر از شش جامعه شناسایی شده در سال 2017 است.

پرو گفت که این موضوع یکی از نگرانی‌های بزرگ برای تمام ملل اول در سراسر استان است.

او گفت: «من تنها رئیسی نیستم که نگران است.

133 کشور اول در انتاریو وجود دارد و همه ما نگران کارهایی هستیم که دولت انجام می دهد.

روابط تاج و تخت پیش از این با استناد به پرونده فعال شورای قبیله ای وابون از پاسخگویی به سوالات کتبی خودداری کرده بود. سی‌بی‌سی نیوز روز پنجشنبه برای اظهارنظر با دفتر وزیر تماس گرفت، اما این درخواست به بخش ارتباطات تاج و تخت و روابط بومی ارسال شد که در زمان انتشار بیانیه‌ای ارائه نکرد.