نخست وزیر مانیتوبا در صورت ذخیره بخش اتاوا برای سازمان ملل ، دوز اضافی واکسن می خواهد

نخست وزیر برایان پالیستر گفت ، طرح پیشنهادی دولت فدرال برای رزرو بخشی از واکسن COVID-19 برای ملل اول باعث می شود مانیتوبا با کمترین دوز برای بقیه مردم باشد.

پالیستر روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت ، اوتاوا پیشنهاد واکسن COVID-19 را به استانها بر اساس جمعیت داده است و مانیتوبا بالاترین نسبت افراد بومی را دارد.

وی گفت: “كمترین مبلغ موجود در مانیتوبا پس از آنكه دولت فدرال جلوی این سهم را گرفت” برای جمعیت بومی استان وجود دارد.

“این باعث می شود Manitobans در پشت خط قرار گیرد. این به اصطلاح ملایم باعث آسیب Manitobans می شود.”

پالیستر گفت که سلامت و رفاه مردم بومی اصلی ترین مسئولیت دولت فدرال است و از اوتاوا می خواهد مقدار اضافی واکسن برای جوامع مانیتوبا اولین ملل تهیه کند.

وی گفت: “آنها ابتدا باید از جوامع بومی ما حمایت و محافظت كنند … اما هر كس دیگری را كه در همان حوزه قضایی بومیان زندگی می كنند مجازات نكنید و آنها را در واكسن های خود تغییر دهید.”

وی از دولت فدرال خواست با برنامه های هماهنگ شده ملی ، با استناد به ورودی استان ها ، برنامه ای ارائه دهد.

نخست وزیر برای دیدار با رهبران بومی

نخست وزیر گفت که وی قصد دارد هفته آینده با رهبران بومی دیدار کند و نظر آنها را جویا شود.

وی گفت: “این ناعادلانه است و این چیزی نیست که رهبران بومی ما می خواهند و من هفته آینده با آنها ملاقات خواهم کرد تا در مورد این موضوع مهم بحث و گفتگو کنم.”

آرلن دوما ، رئیس بزرگ مجمع روسای مانیتوبا ، اظهارات پالیستر را “بی احترامی” و “غیرضروری” خواند.

دوما گفت: “جای تاسف است که نخست وزیر تصمیم می گیرد این مسئله را موضوعی کند که به طور بالقوه می تواند باعث تفرقه شود و در صورت عدم نیاز به عنوان یک فوتبال سیاسی ، فوتبال قضایی مورد استفاده قرار گیرد.”

وی گفت که تیم های مقابله با بیماری های همه گیر اول سازمان ملل در حال همکاری با مقامات بهداشت عمومی برای شناسایی جمعیت آسیب پذیر و تعیین بهترین روش برای تکمیل واکسن پس از در دسترس بودن آن هستند.

“این مسئله مربوط به شمال یا جنوب یا ذخیره یا ذخیره نیست. همه گیری تبعیض آمیز نیست ، نژادپرستانه نیست و مردم را در سراسر کشور تحت تأثیر قرار می دهد.”

این دومین بار است که این هفته پالیستر از برنامه دولت فدرال برای اولویت قرار دادن جوامع First Nations در توزیع واکسن انتقاد می کند. روز سه شنبه ، وی گفت که تزریق واکسن به جوامع دور افتاده شمالی می تواند منجر به هجوم افرادی از جنوب شود که به دنبال دسترسی سریع هستند ، به طور بالقوه ویروس را با خود به همراه می آورند.

کمیته مشورتی ملی در زمینه ایمن سازی چهار گروه اولویت دار را برای دریافت دوزهای اول پیشنهاد کرده است: ساکنان و کارکنان مراکز مراقبت طولانی مدت ، افراد بالای 80 سال ، کارکنان مراقبت های بهداشتی در خط مقدم و ملل اول.

مقامات فدرال گفتند اتاوا قصد دارد واکسن ها در سه ماه اول سال 2021 وارد کانادا شوند.

سی بی سی نیوز از بهداشت کانادا و دفتر نخست وزیر خواست تا به اظهارات پالیستر پاسخ دهند. هر دو به دفتر وزیر بهداشت پتی هاجدو موکول شدند ، که هنوز در این باره توضیحی نداده است

تماشا کنید | اولین ملت ها توسط COVID-19 ضربه سختی خوردند:

دکتر مارسیا اندرسون ، که تیم های واکنش سریع COVID-19 مانیتوبا را هدایت می کند ، در مورد 213 مورد جدید COVID-19 در میان اولین ملت های مانیتوبا از 13 نوامبر بحث می کند. یک پنجم پرونده های فعال این استان مربوط به ملل اول است. 7:21

بعداً در جریان کنفرانس خبری روز پنجشنبه ، پالیستر تلاش کرد انتقادات راجع به اظهارات خود خاتمه دهد.

وی گفت: “من می خواهم این را فعلا در رختخواب بگذارم ، زیرا می توانم بفهمم كه هر زمان از كلمه” بومی “استفاده می كنم ، پس یك نفر تصور می كند كه این اظهارنظر نژادپرستانه است.

وی افزود: “اینكه مردم بومی و غیر بومی ما به طور عادلانه ای رفتار شوند و آنها در اسرع وقت به راهكاری هوشمندانه و استراتژیك به واكسن دسترسی پیدا كنند ، این نگرانی نیست.

واب کینوو ، رهبر حزب مخالف حزب دموکراتیک جمهوری اسلامی ، پس از جلسه توجیهی پالیستر ، نخست وزیر را به تلاش برای “تقسیم” منیتوبان متهم کرد و گفت که اظهارات وی از هدف یک کمپین واکسیناسیون ، یعنی ایجاد مصونیت گله ، چشم پوشی می کند.

کینو گفت: “وقتی همسایه من واکسن می زند ، نباید حسادت کنم که همسایه قبل از من واکسن زده باشد. من باید خوشحال باشم که همسایه من سهم خود را برای کاهش سرعت گسترش جامعه انجام داد.”

“اولین ملل منیتوبان هستند”

داگلد لامونت ، رهبر لیبرال های مانیتوبا ، گفت كه پالیستر در حال انجام “یك بازی خطرناك با این پیشنهاد است كه احتمالاً مشكلی در زمینه انتشار واكسن وجود دارد.”

لامونت گفت ، تاریخچه همه گیری های گذشته در مانیتوبا نشان داده است که جوامع ملل اول به دلیل مسائل طولانی مدت مانند مسکن ناکافی و عدم دسترسی به خدمات پزشکی آسیب پذیر هستند.

وی گفت: “واقعیت این است كه First Nations مانند بقیه ما Manitobans هستند.”

دکتر برنت روسین ، رئیس ارشد بهداشت عمومی در بعد از ظهر پنجشنبه در یک کنفرانس خبری حاضر به پرداخت مستقیم به اظهارات پالیستر در مورد اولین ملل نشد.

وی گفت که مانیتوبا در مراحل اولیه عرضه واکسن نسبتاً کمی دریافت خواهد کرد و باید تصمیم بگیرد که چه کسی این واکسن را اولین بار تزریق می کند.

روسین گفت: “ما باید آن گروه های اولویت دار را پیدا کنیم و البته افرادی وجود دارند که احساس می کنند گروه های اولویت دار باید متفاوت باشند.”

یک تیم پزشکی نظامی در 21 نوامبر در Opaskwayak Cree Nation مستقر شدند تا به کارکنان در مراقبت از بسیاری از افراد جامعه اولین ملت مانیتوبا که ویروس دارند کمک کنند. (ارائه شده توسط وزارت دفاع ملی)

پالیستر گفت ، مانیتوبا کلیه تجهیزات لازم را برای تزریق دو دوز واکسن به هر ساکن ، از جمله تأمین کافی سوزن ، سرنگ و تجهیزات محافظت شخصی برای کارکنان واکسیناسیون ، تأمین کرده است.

وی گفت که اولین فریزر که می تواند یکی از واکسن های COVID-19 را در دمای بسیار پایین ذخیره کند ، تحویل و نصب شده است که چهار واکسن دیگر در راه است. آنها با هم می توانند حدود یک میلیون دوز واکسن در خود جای دهند.

این استان 20 فریزر قابل حمل فوق العاده سرد خریداری کرده است تا با گسترش عرضه واکسن در ماه های آینده ، بتوان آن را ذخیره و به طور گسترده در بسیاری از سایت ها در دسترس قرار داد.