نمایندگان کانادا در نشست سازمان ملل بر حقوق زمین، ایمنی زنان و دختران بومی تاکید کردند

نمایندگان بومی کانادا در سخنرانی در مجمع دائمی سازمان ملل متحد در مورد مسائل بومی در نیویورک این هفته سخنی کوتاهی نکردند.

موضوع بیست و دومین نشست این مجمع که تا 28 آوریل ادامه دارد، «مردم بومی، سلامت انسان، سلامت سیاره‌ای و سرزمینی و تغییرات آب و هوا: رویکردی مبتنی بر حقوق» است.

جودی ویلسون، رئیس سابق گروه Neskonlith و منشی سابق خزانه‌داری اتحادیه سران هندی بریتیش کلمبیا، روز چهارشنبه به نمایندگی از مجمع ملل اول (AFN) در این مجمع سخنرانی کرد و گفت که قوانین استانی و فدرال، مدافعان زمین بومی را که به «تجاوز به تجاوز» اعتراض می‌کنند، جرم انگاری کرده‌اند. پروژه های استخراجی در اراضی خود در مواجهه با تشدید رقابت جهانی منابع و بحران آب و هوا.”

او گفت: «اقتصاد و موقعیت پیشرو کانادا در جهان امروز بدون ثروتی که از سرزمین‌ها و آب‌های ملل اول به دست می‌آید امکان‌پذیر نخواهد بود.

مجمع دائمی یک نهاد مشورتی در سطح بالا برای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است که وظیفه رسیدگی به مسائل بومی مربوط به توسعه اقتصادی و اجتماعی، فرهنگ، محیط زیست، آموزش، بهداشت و حقوق بشر را دارد.

ده‌ها نماینده از دولت‌ها و سازمان‌های ملل اول، اینویت و متیس، از جمله رئیس ملی AFN، روزآن آرچیبالد، شرکت کرده‌اند.

او در طول یک نشست گفت: “به عنوان اولین ملل در این مجمع دائمی سازمان ملل، ما از میکروفون استفاده می کنیم تا اولویت های خود را تقویت کنیم، استعمار زدایی، کربن زدایی و فریاد زدن سیستمی که مادر زمین، زبان مادری و مادرسالاری ما را تضعیف و آسیب می رساند.” کنفرانس خبری بعد از ظهر چهارشنبه

فراخوان برای اقدام در MMWG

علی بیر، معاون رئیس فدراسیون ملل بومی مستقل، که نماینده 74 ملت اول در ساسکاچوان است، خواستار اجرای تحقیقات ملی در مورد 231 درخواست زنان و دختران بومی برای اجرای عدالت شد.

بیر گفت: “ما لایق ارزش گذاری هستیم. به طور سنتی، زنان ما در جوامع ما احترام زیادی قائل بودند و این خشونت استعماری است و ما را در پایین ترین سطح سلسله مراتب قرار می دهد.”

ما از سطوح دولتی می خواهیم که این موضوع را جدی بگیرند زیرا باید به آن پایان دهیم.»

شانایا اچوم و آلانا رابرت کارگردانان جوانان در انجمن زنان بومی انتاریو هستند.
مدیران جوانان انجمن زنان بومی انتاریو، شانایا اچوم و آلانا رابرت، بخشی از هیئت در مجمع دائمی سازمان ملل متحد در مورد مسائل بومی بودند. (ارسال شده توسط ONWA)

روز سه شنبه در این مجمع، نمایندگان انجمن زنان بومی انتاریو (ONWA) از خوزه فرانسیسکو کالی تزای گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق مردمان بومی که ماه گذشته از کانادا بازدید کرد، خواستند تا در گزارش نهایی خود توصیه کند که کانادا به طور کامل اقدامات ملی را اجرا کند. طرحی برای زنان، دختران و افراد 2SLGBTQ بومی گم شده و کشته شده.

آلانا رابرت، یکی از اعضای شورای جوانان این سازمان، گفت: “زنان و کودکان در خط مقدم اقدامات حفاظت از سرزمین و شیوه های زندگی ما هستند و به دلیل انجام مسئولیت های خود با خشونت روبرو هستند.”

زنان و دختران بومی خط مقدم دفاع از مادر زمین هستند و ما باید امنیت آنها را تضمین کنیم.»

وزیر فدرال می گوید باید کار کرد

کالی تزی در این انجمن گفت که تهدیدات علیه حقوق مردم بومی از سال گذشته بهبود نیافته است.

وی گفت: “مناطق اصلی نگرانی برای این دستور، توسعه پروژه های بزرگ در مناطق بومی از جمله پروژه های حفاظت و اقتصاد سبز بدون رضایت مردم بومی است.”

کالی گفت که این امر منجر به آوارگی، خلع ید، و جرم انگاری مدافعان حقوق بشر مردم بومی و نژادپرستی و تبعیض سیستماتیک علیه مردم بومی می شود.

دن وندال، وزیر امور شمال فدرال، که روز سه‌شنبه به نمایندگی از کانادا در این مجمع سخنرانی کرد، به سی‌بی‌سی نیوز گفت که پیام دولت «کاملاً روشن» است.

وی گفت: مردم بومی، کشورهای بومی کانادا و جهان باید در خط مقدم مبارزه با تغییرات آب و هوایی شرکت کنند و ما باید از روبنای نژادپرستانه ای که کشورهای ما در روابط خود با ملت های بومی داشته اند خلاص شویم.

وی به طرح دولت فدرال برای اجرای اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد حقوق مردمان بومی (UNDRIP) در کانادا به عنوان یک گام مهم رو به جلو اشاره کرد.

او گفت: «در راهپیمایی ما به سوی آشتی، نقش و مسئولیت مهمی برای هر وزیر، هر بخش دولتی در آن سند وجود دارد.

اعتراف می کنم که کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و درست کردن آن زمان زیادی طول می کشد.