وزیر کابینه می‌گوید: «قصدی برای تغییر نام سنت جان ریور به ولاستوق وجود ندارد».

وزیر امور بومیان نیوبرانزویک می گوید که این استان “هیچ قصدی” برای تغییر نام رودخانه سنت جان به Wolastoq ندارد و گفت که این یک اولویت نیست.

سران کشورهای اول سال ها خواستار تغییر نام بودند.

روز چهارشنبه، دیوید کون، رهبر حزب سبز، از آرلین دان، وزیر امور بومیان، در مورد این ایده در جلسه کمیته در مجلس قانونگذاری پرسید.

دان پاسخ داد: “هیچ قصدی برای تغییر نام رودخانه سنت جان وجود ندارد.” این در حال عبور از مرزهای بین المللی است، و این چیزی نیست که در رادار دولت برای ایجاد این تغییر باشد.»

زنی که در مقابل پرچم های کانادا و نیوبرانزویک ایستاده است
آرلین دان، وزیر امور بومیان می گوید که استان “هیچ قصدی” برای تغییر نام رودخانه ندارد. (ژاک پوتراس/سی بی سی)

این آبراه به طول 673 کیلومتر از مین آغاز می شود و بخشی از مرز کانادا و آمریکا را تشکیل می دهد. از طریق شهرهای فردریکتون و سنت جان به سمت جنوب جریان دارد و در آنجا به خلیج فاندی می ریزد.

پنج شنبه خبرنگاران از دان پرسیدند که چرا استان نام رودخانه را تغییر نمی دهد، اما پاسخ او موضوعات دیگری را پوشش می دهد که او آن را اولویت بالاتر می خواند. او در پاسخ به این سوال که این درخواست چقدر جدی گرفته شده است، گفت که این یک اولویت نیست.

او گفت که تغییر نام رودخانه “بسیار پیچیده تر” است زیرا از مرزهای بین المللی عبور می کند. او همچنین گفت که برای بحث در مورد این موضوع به دولت های دیگر مانند ایالت مین مراجعه نکرده است.

دان اذعان کرد که کسانی هستند که خواهان تغییر نام هستند، اما گفت: «بسیاری دیگر نیز می‌خواهند که این نام ثابت بماند، بنابراین ما باید به نظرات هر دو طرف احترام بگذاریم».

سی‌بی‌سی درخواست مصاحبه با ملت ولاستوقی درباره تصمیم این استان کرده است.

رهبران ولاستوقی خواستار بازگرداندن این نام به همان نام اصلی خود یعنی «ولاستوق» به معنای «رودخانه زیبا و پربرکت» به عنوان یک گام آشتی و حرکتی برای کمک به احیای زبان خود هستند.

ولاستوقی ها می گویند که این رودخانه توسط کاشف فرانسوی ساموئل دو شامپلن بدون مشورت آنها تغییر نام داده است.

رهبران ولاستوکی رسماً از استان درخواست کردند که در سال 2021 آن را به نام سنتی خود بازگرداند.

مردی با پیراهن نارنجی بیرون ایستاده است.
رئیس ملت اول سنت مری، آلن پولچیز جونیور، از بازسازی نام سنتی رودخانه حمایت کرده است. (گری مور/سی بی سی)

آلن پولچیز جونیور رئیس اولین کشور سنت مری در آن زمان به سی بی سی نیوز گفت: «چنین ژست ساده هیچ ناراحتی ایجاد نمی کند.

“اگر همه واقعاً در مورد آشتی جدی هستند، واضح است که این کار باید انجام شود و بدیهی است که زمان آن است.”

نسخه کمی متفاوت از این درخواست به عنوان توصیه در گزارش نهایی سال گذشته توسط مانجو وارما، کمیسر نژادپرستی سیستمیک نیوبرانزویک گنجانده شد.

وارما توصیه کرد که این رودخانه به «ولاستوک سنت جان» تغییر نام دهد، توصیه ای که روسای ولاستوکی آن را «تون ناشنوا» می نامیدند.

پس از انتشار این گزارش، پولچیس گفت که ای کاش استان بهتر است با رهبران بومی مشورت کند و تحقیقات مؤثرتری را قبل از ارائه توصیه هایی از جانب آنها انجام دهد.

سخنگوی دولت استانی در دسامبر پس از انتشار این گزارش به CBC گفت که بررسی این توصیه به زمان نیاز دارد.

مشخص نیست که این ملاحظات شامل چه مواردی می شود و آیا استان با کسی مشورت کرده است یا خیر.

پس از اظهارات دان در مجلس قانونگذاری چهارشنبه، کون گفت که از شنیدن پاسخ او “غمگین است”.

روز پنج‌شنبه، از دان پرسیده شد که چرا با توجه به توصیه‌های طولانی‌مدت روسا و توصیه گزارش نژادپرستی سیستمیک، این کار در اولویت قرار نمی‌گیرد.

من از این واقعیت که آنها آن را درخواست کرده‌اند قدردانی می‌کنم و مطمئناً قدردانی می‌کنم که این چیزی است که آنها می‌خواهند اتفاق بیفتد، اما این چیزی نیست که ما آماده انجام آن باشیم.»