کارگاه سبد بافی براندون به انتقال “میراثی که برای ما باقی مانده است” کمک می کند: حافظ دانش

گروهی از صنعتگران در جنوب غربی مانیتوبا با بافتن شاخه‌های بید و چلو، گرد هم آمدند تا فرهنگ، دانش و آموزه‌های بومی را تقویت کنند.

یوجین راس، حافظ دانش کشور داکوتا در دره سیوکس می گوید ایجاد سبدهای بید فرصتی برای به اشتراک گذاشتن آموزه های بومی است که برای نسل ها منتقل شده است.

راس، که میزبان کارگاه آموزشی سبد سازی در بنیاد شفای مرکز دوستی براندون در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بود، گفت: این دانش “میراثی است که برای ما باقی مانده است تا دنبال کنیم.”

“تو به خودت احساس غرور خواهی کرد… [and] او گفت: “این به اشتراک گذاشتن دانش من است… زنده نگه داشتن این با اشتراک گذاری و آموزش مردم.”

راس گفت: در مورد شرکت کنندگان در کارگاه، “آنها می خندند، سرگرم می شوند. آنها فقط از بوی آن لذت می برند که وقتی پوست می کنید … بید، وقتی که چلو را پوست می کنید.”

“آنها فقط از کلاس بسیار لذت می برند.”

زن و مردی می خندند و سبد بید درست می کنند.
راس در سمت چپ و شرلی ناتوکاپو دسته سبد بید را بررسی می کنند. (چلسی کمپ/سی بی سی)

زن سبدهای بید درست می کند.
آماندا بالفور برای شکل دادن شاخه ای برای سبد بید کار می کند. او می‌گوید این کارگاه «نوع متفاوتی از جامعه» را ارائه می‌کرد. (چلسی کمپ/سی بی سی)

آماندا بالفور، شرکت‌کننده، گفت که ساخت سبد بید یک فرآیند چالش برانگیز بود، اما به دلیل آموخته‌های آنها و ایجاد جامعه در کارگاه آسان‌تر شد.

بالفور گفت: “دانستن آموزش و سپس نشستن با افراد دیگر… این یک جامعه متفاوت است.”

او گفت که فعالیت هایی مانند این به احساس تعلق کمک می کند که می تواند به افراد کمک کند تعادل را در زندگی خود پیدا کنند.

زن سبدهای بید درست می کند.
شرلی ناتوکاپو، سمت چپ، پتسی سرل و بالفور دستگیره هایی برای سبدهای بید می سازند. (چلسی کمپ/سی بی سی)

زن سبدهای بید درست می کند.
Natowcappo، سمت چپ، Searle و Teryn Mecas سبدهای بید درست می کنند. (چلسی کمپ/سی بی سی)

راس گفت که مادربزرگش مارگارت ویلیامز (زن پرنده) در دوران جوانی سبد درست می کرد که همیشه یک فعالیت اجتماعی بود.

راس گفت: «در دوران جوانی او را در حال ساخت سبدها و نحوه تحویل سبدهایش و اینکه چه کسانی برای خرید سبدهای او آمده بودند تماشا کردم. او سبدهایش را می فروخت تا خانواده و نوه هایش را سیر کند.»

او به انتقال این سنت به افراد دیگر افتخار کرد و راس گفت که اکنون در تلاش است آن را ادامه دهد.

زنی از چاقو برای جدا کردن پوست شاخه های درخت استفاده می کند.
سرل پوست یک شاخه را برای سبد بید جدا می کند. (چلسی کمپ/سی بی سی)

‘یک چیز زیبا’

شرکت کنندگان در کارگاه نه تنها چیزی را که خودشان ساخته بودند به خانه می بردند، بلکه داستان هایی درباره تاریخ داکوتا نیز دریافت کردند.

امید راس این است که وقتی به هنر خود در خانه نگاه می کنند، به آن آموزه ها فکر کنند.

رنه میلت، یکی از شرکت‌کنندگان، گفت: فرآیند ساخت سبد بید “یک چیز زیبا بود”.

زنی شاخه های بید را برمی دارد.
Renee Maillet شاخه های بید را برای ساختن یک سبد انتخاب می کند. او می‌گوید این کارگاه به او فرصتی داد تا بر ارتباط خود با زمین تمرکز کند. (چلسی کمپ/سی بی سی)

او گفت که کار با دستانش به او زمان داد تا به طور طبیعی روی ارتباط خود با زمین تمرکز کند.

“مردم بومی مدت ها قبل از آمدن مهاجران اینجا بودند و ما می خواهیم همه بتوانند از این دانش بهره ببرند، زیرا همه ما در یک جزیره لاک پشت زندگی می کنیم. همه ما در زمین مادر زندگی می کنیم و باید یاد بگیریم که چگونه به آن احترام بگذاریم.” او گفت.

“این فقط زیباست.”

زن سبدهای بید درست می کند.
Mecas از شاخه ای برای سبد بید پوست می کند. (چلسی کمپ/سی بی سی)

بالفور می‌گوید زندگی در براندون، نزدیک به کشور داکوتا دره سیوکس، به او این فرصت را داده است که در مورد کشورهای دیگری مانند داکوتا بیاموزد و در عین حال هویت کری خود را تقویت کند.

او گفت که آموزه هایی مانند منجوق زدن، ساخت دامن روبان، ساخت مقرنس و برداشت دارو به سلامت روان او کمک کرده است.

بالفور گفت: «احساس می‌کنم بسیار افتخار می‌کنم. “فرهنگ ما در حال از دست رفتن است… ما کم کم داریم آن را برمی گردانیم، اما افراد کافی برای یادگیری وجود ندارند.”

اما او گفت: “اگر بدانم، می توانم به نسل های آینده آموزش دهم.”

مردی سبد بید درست می کند.
جورج دوچارم یک سبد بید درست می کند. (چلسی کمپ/سی بی سی)

زنی سبد بید درست می کند.
ناتوکاپو یک دسته برای سبد بید می بندد. (چلسی کمپ/سی بی سی)

میلت از زمانی که در اکتبر 2022 افتتاح شد، به بنیاد شفای مرکز دوستی براندون می‌آید و می‌گوید که با بسیاری از افراد بومی که توانسته است از آنها بیاموزد، ارتباطات ارزشمندی برقرار کرده است.

میلت گفت: “اینجا، امن است. ما با یکدیگر صحبت می کنیم، به هم اهمیت می دهیم، مهارت های جدید و خرد بزرگان خود را که در این ساختمان به اشتراک گذاشته شده است به یکدیگر آموزش می دهیم.”

“این برنامه برای افراد غیر بومی آزاد است زیرا ما می خواهیم مردم یاد بگیرند که … فرهنگ ما چیزی نیست که از آن بترسیم.”

زنی تکه های بید را که به صورت دایره ای به هم گره خورده اند نگه می دارد.
میلت دستگیره هایی را که برای سبد بید ساخته است بررسی می کند. (چلسی کمپ/سی بی سی)

او گفت که یکی از بزرگترین آموزه هایی که او از شرکت در برنامه نویسی بومی در مرکز دوستی گرفته است، کند کردن سرعت و زندگی در لحظه بوده است.

صرف این زمان برای اتصال یک هدیه است.

زن سبدهای بید درست می کند.
موکاسین های دبورا تاکان با براده های پوست شاخه ای از بید احاطه شده است. (چلسی کمپ/سی بی سی)