کانادا متهم به سنگ اندازی در اعتراض دادگاه به قرارداد خودگردانی Métis Nation of Ontario

دولت کانادا متهم به سنگ اندازی در دادگاهی است که توسط اولین ملل شورای قبیله ای وابون علیه توافقنامه خودگردانی Métis Nation of Ontario (MNO) امضا شده است.

وکلای روابط تاج و تخت از انتشار اسناد داخلی مرتبط با این معامله امتناع می کنند و درخواست شورای قبیله ای وابون برای افشای دادگاه را منحرف می کند، در حالی که طبق نامه هایی که هفته گذشته در دادگاه ارسال شد، MNO می گوید قصد دارد پرونده را محاکمه کند و رد کند.

جیسون باتیس، مدیر اجرایی شورای قبیله ای وابون، روز سه شنبه گفت: «این نمونه دیگری از کاناداست که کارهایی را مخفیانه انجام می دهد.

این شورا نماینده کشورهای ماتاچوان، برانسویک هاوس، چاپلو اوجیبوه، فلاینگ پست، ماتاگامی و بیورهاوس در شمال شرقی انتاریو است. آنها در ماه مارس برای بررسی قضایی توافقنامه MNO درخواست کردند و حضور ادعایی جوامع متیس در سرزمین خود را به چالش کشیدند.

نقشه ای از قلمرو ملل اول که از نزدیک دریاچه سوپریور تا مرز انتاریو-کبک کشیده شده است.
نقشه ای که مرزهای قلمرو سنتی شورای قبیله ای وابون و اولین ملل عضو را نشان می دهد. (شورای قبیله وابون)

به عنوان بخشی از این پرونده، ملل اول از روابط تاج و تخت خواست تا تمام مطالبی را که توسط وزیر مارک میلر، نمایندگان وی یا اسلاف او در مورد توافقنامه 24 فوریه در نظر گرفته یا ایجاد شده است، از جمله کلیه اسناد و ارتباطات را تحویل دهند.

اما وکلای کانادا با این استدلال که اسناد “ممتاز و محرمانه” هستند، و بر اساس نامه ای که در اول ماه مه به دادگاه فدرال در تورنتو ارسال شد، با امتیاز توافق و مذاکره یا مشروط به اعتماد کابینه محافظت می شوند، امتناع کردند.

وزارت دادگستری استدلال می‌کند که درخواست سند «جامع» و «بیش از حد گسترده» است و «ملت‌های اول» «به هیچ‌وجه تحت‌تاثیر این معامله قرار نمی‌گیرند»، که به حاکمیت MNO و نه حقوق زمین یا برداشت محدود می‌شود، ادعایی که باتیس آن را رد می‌کند. .

او گفت: «میلر در یک سرزمین فانتزی است و فکر می‌کند که این فقط مربوط به مسائل مربوط به حاکمیت داخلی متیس است.

“وظیفه ای وجود دارد که با اولین ملل در مورد چیزهایی که آنها را تحت تأثیر قرار می دهد مشورت کنیم. این تأثیر روشن و بسیار پایداری بر حقوق ملل اول دارد و ما باید بدانیم.”

میلر پس از جلسه کابینه در روز سه شنبه در اتاوا، در اظهارنظرهای مختصری به خبرنگاران نگرانی های مربوط به حقوق زمین را تایید کرد.

او گفت: «آخرین چیزی که می‌خواهیم ببینیم این است که جوامع بومی به دلیل اقداماتی که کانادا در گذشته انجام داده است، در مقابل سایر جوامع بومی قرار می‌گیرند.

با وجود آن، و در حالی که اشاره کرد که این وضعیت “مملو از عدم قطعیت است”، او متعهد شد که در مسیر معامله باقی بماند، که شامل تصویب آن از طریق قانون است.

او گفت: «ما وظیفه داریم حق مشروع دولت های متیس را برای اداره خود به رسمیت بشناسیم.

این حق آنهاست که این کار را انجام دهند و در قانون ذکر شده است.»

MNO می‌خواهد چالش را کنار بگذارد

در همین حال، وکیل MNO در نامه ای به دادگاه نیز در تاریخ 1 مه می گوید که قصد دارد پرونده را به دلایل مشابه محاکمه کند و رد کند. MNO استدلال می کند که این معامله، به دلیل اینکه کانادا را متعهد به تصویب قوانین اجرایی می کند، خارج از صلاحیت دادگاه است.

MNO همچنین می‌گوید که «ملت‌های اول» فاقد «وضعیت قانونی» برای به چالش کشیدن مسائل مربوط به خودگردانی داخلی خود «یا رد کردن مؤثر حقوق متیس» هستند.

مارگارت فرو، رئیس MNO، “اطلاعات نادرست” را عامل افزایش مقاومت دانسته و انکار جوامع متیس در انتاریو را “عمیقا توهین آمیز” خوانده است.

Froh هفته گذشته در بیانیه ای ایمیلی گفت: “انتاریو قبل از تبدیل شدن کانادا به کانادا و قبل از تبدیل شدن انتاریو به استان، خانه جوامع متیس بوده است.”

“این جوامع متیس امروزه به وجود خود ادامه می دهند. پیشنهاد غیر از این به معنای نادیده گرفتن حقایق تاریخی است.”

مارگارت فروه در یک تجمع سخنرانی می کند.
مارگارت فروه، رئیس ملت انتاریو متیس می گوید انتاریو قبل از ایجاد کانادا و انتاریو، خانه جوامع متیس بوده است. (ملت متیس انتاریو)

دولت انتاریو و MNO از شناسایی شش اجتماع تاریخی جدید متیس در سراسر استان در سال 2017 از طریق یک پروژه تحقیقاتی مشترک خبر دادند.

در پاسخ، شورای قبیله ای وابون یک بررسی مستقل در سپتامبر 2022 توسط محقق دانشگاه اتاوا، داریل لروکس، سفارش داد که نتیجه گیری MNO را به چالش کشید.

به طور مشابه، در مارس 2023، گروه معاهده رابینسون هورون به نمایندگی از 21 گروه Anishinaabe در دریاچه‌های بزرگ فوقانی، بررسی خود را از تحقیقات MNO منتشر کرد و آن را مشکوک خواند و آن را “سیاست و نه از طریق عمل تحقیقاتی صحیح” خواند.

روز دوشنبه، روسای رابینسون هورون به دیگر رهبران ملل اول پیوستند که این توافق را محکوم کردند و از کانادا خواستند که قانون پیشنهادی را ترمز کند.

رئیس باتچوانا، دین سایرز، رئیس ملت اول، گفت: «ما نمی‌توانیم در حالی که دولت شهرک‌نشین به بحث و بررسی و برخورد با گروه‌هایی که ادعای اصل و نسب بومی دارند، بدون رضایت ما، بیکار بنشینیم».

این به دنبال بیانیه مشابهی از پیمان شورای بزرگ شماره 3 در شمال غربی انتاریو در هفته گذشته است که خود را “بسیار نگران” از این وضعیت خواند.

شورای قبیله ای وابون همچنین از حمایت سران سازمان چتر انتاریو برخوردار است که بیش از 130 کشور اول را نمایندگی می کنند و سال گذشته حمایت خود را اعلام کردند.

باتیس گفت که اعضای شورا برای یک نبرد طولانی آماده هستند – اگر موضوع این باشد.

او گفت: “اگر کانادا مایل است این موضوع را به دادگاه عالی ببرد، همینطور باشد.”

جوامع ما آماده پذیرش این مبارزه هستند.»