کمیسیون حقیقت نروژ تاریخ تاریک همسان سازی این کشور را شرح می دهد

داگفین هویبراتن، رئیس کمیسیون حقیقت و آشتی این کشور، در سالن اجتماعات پرآذین استورتینگ، پارلمان نروژ، کارهای پنج سال اخیر خود را ارائه کرد.

او روز پنجشنبه گفت: «حقیقت این است که نروژ سابقه ای ندارد که بتوان به آن در برخورد با اقلیت های خود افتخار کرد.

هویبراتن قبل از رسانه‌های ملی و شخصیت‌های گروه‌های اقلیت نروژ رسماً گزارش نهایی کمیسیون را ارائه کرد که در آن تأثیرات «سیاست همسان‌سازی جامع» – معروف به نروژی‌سازی – که «سریع‌ترین همسان‌سازی زبانی و فرهنگی» بومیان و فنلاندی‌ها را دنبال می‌کرد، تشریح کرد. اقلیت ها در بیش از یک قرن

هویبراتن گفت: «این سمت تاریک تاریخ نروژ همچنان بر زمانه ما سایه افکنده است. اکنون زمان حل و فصل در مورد بی عدالتی ملت فرا رسیده است.»

کمیسیون نروژ مستقیماً از روند کانادا الهام گرفت و اعضا از مرکز ملی حقیقت و آشتی در وینیپگ بازدید کردند تا نحوه عملکرد کمیسیون را مطالعه کنند.

کار کمیسیون نروژ بدون بحث نبوده است. قبل از انتشار گزارش نهایی، چندین گروه ابراز نگرانی کردند که کمیسیون در مورد کار خود بیش از حد محرمانه عمل می کند و می ترسید که توصیه های آن فاقد دندان واقعی باشد.

مردی با کت و شلوار و کراوات در حالی که روی یک تریبون در منتهی الیه سمت راست قاب ایستاده است، در مقابل حضار نشسته روی میزهای چوبی در یک اتاق کمیته آراسته صحبت می کند.
رئیس کمیسیون، داگفین هویبراتن، روز پنجشنبه گزارش مورد انتظار را برای مقامات نروژی و گروه‌های حقوق اقلیت‌ها منتشر کرد. (پیتر میدسک/استورتینگت)

با این حال، رهبران جامعه حاضر در مراسم روز پنج‌شنبه عموماً خوش‌بینی محتاطانه‌ای درباره گزارش نهایی ۷۰۰ صفحه‌ای ابراز کردند. کای پتر یوهانسن، رهبر انجمن Kven نروژ، یک گروه اقلیت زبانی، گفت: “من بسیار هیجان زده هستم.”

رونار میرنس بالتو، یکی از اعضای شورای حاکمیت پارلمان نروژ سامدیگی یا سامی، گفت: “من فکر می کنم که امیدوار کننده است.” فکر می کنم اکنون مهم است که مجلس به سرعت ما را به جلسه ای دعوت کند تا در مورد بهترین راه ممکن برای برداشتن گام های بعدی صحبت کنیم.

با الهام از TRC کانادا

این کمیسیون که در سال 2018 راه اندازی شد، یکی از چندین مورد در حال اجرا در سراسر کشورهای شمال اروپا است که همگی محل زندگی مردم بومی سامی هستند.

سامی ها تنها گروه بومی شناخته شده اروپا هستند که محدوده وسیعی از قلمرو قطب شمال از نروژ تا روسیه را اشغال می کنند. نروژ بزرگترین جامعه خود را با حدود 65000 نفر در خود جای داده است.

مردی با کت و شلوار آبی، جلیقه قهوه‌ای و کراوات برای پرتره ژست گرفته است.
کای پتر یوهانسن، رهبر انجمن Kven نروژی، گفت که امیدوار است این گزارش به بقیه جامعه درک بهتری از تأثیرات نروژی‌سازی بدهد. (جان لست/سی بی سی)

در اوایل، کمیسیون نروژ با اتخاذ دستوری که صرفاً بر مسائل بومی متمرکز نبود، به جای مطالعه تأثیرات نروژی‌سازی بر تمام اقلیت‌های زبانی کشور، بحث‌هایی را برانگیخت.

این شامل سامی‌ها در کنار فنلاندی‌های Kven، Skog فنلاندی و جنگلی می‌شود، گروه‌هایی با اصل فنلاندی که در شمال و مرکز نروژ ساکن شدند و زبان‌ها و شیوه‌های فرهنگی متمایز را حفظ کردند.

اسلات هولمبرگ، رئیس شورای سامی، یک شورای فراملیتی که نماینده سامی در تمام کشورهای شمال اروپا است، گفت: «من فکر می‌کنم که این از همان ابتدا یک شکست بود. البته آنها هم این نروژی شدن را تجربه کرده اند. اما در عین حال شهرک نشین هم هستند».

این گزارش تصدیق می‌کند که کون یکی از اولین استعمارگران شمال بود که در اوایل دهه 1700 با حمایت صریح تاج نروژ در شمال نروژ خود را نشان دادند.

اما نتیجه می گیرد که کون، فنلاندی و سامی به طور یکسان از فرآیند نروژی سازی آسیب دیده اند.

تاریخچه جذب

این گزارش سابقه طولانی از سلب مالکیت و جذب اقلیت ها در شمالی ترین مناطق نروژ را نشان می دهد.

برای صدها سال، کلیسا و ایالت به طور یکسان «پرستش سنتی سامی را شیطانی کرده بودند» که طبل‌های شمن را مصادره می‌کردند، مکان‌های قربانی را تخریب می‌کردند و ده‌ها سامی را به جادوگری در محاکمه‌های دهه 1600 متهم می‌کردند.

در قرن نوزدهم، این سوء استفاده با «نژادپرستی علمی» تکمیل شد – که جمجمه‌های سامی و کون را در آزمایش‌های تحقیرآمیز اندازه‌گیری کرد و مکان‌های دفن سنتی را نبش قبر کرد.

گروهی از معترضان که برخی از آنها کلاه قرمز و سبز به سر دارند، در زمستان بیرون ساختمان قانونگذاری روی زمین نشسته اند.  زنی در مرکز قاب، شاخ‌های بزرگ گوزن شمالی را نگه می‌دارد.
مبارزان سامی در روز 3 مارس در مقابل قلعه سلطنتی در اعتراض به توربین های بادی ساخته شده در زمینی که به طور سنتی برای گله گوزن های شمالی در اسلو، نروژ، استفاده می شود، نشسته اند. (Alf Simensen/NTB/AFP از طریق گتی ایماژ)

با گسترش دولت نروژ در طول قرن ها، سیستم های مدیریت زمین بومی توسط شهرک سازی و صنعت مختل شد. اقلیت های فنلاندی زبان اغلب در دوره های جنگ با فنلاند و روسیه با سوء ظن برخورد می کردند.

این امر با اتخاذ سیاست رسمی نروژی سازی در اواسط قرن نوزدهم تسریع شد.

در مدارس شبانه روزی دولتی، زبان اقلیت ها ممنوع بود که منجر به کاهش شدید آنها شد. مکرراً، کل روستاها به اجبار جابه جا شدند که نتایج ویرانگری برای فرهنگ در پی داشت.

نروژی‌سازی پس از دهه‌ها فعالیت در دهه 1960 رسماً کنار گذاشته شد. اما این گزارش نشان داد که “فرایند نروژی سازی متوقف نشد.”

مردی با پیراهن کش آبی و قهوه ای، با گیره ای پرآذین در گردن، برای پرتره ای در داخل یک ساختمان آجری ژست می گیرد.
رونار میرنس بالتو، یکی از اعضای شورای حکومتی سامدیگی نروژی گفت: «بسیاری از مردم داستان های خود را گفته اند. اکنون بسیار مهم است که واقعاً، واقعاً گوش کنید. (جان لست/سی بی سی)

اگرچه آموزش زبان اقلیت ها در حال حاضر به عنوان یک حق توسط قانون ذکر شده است، هنوز یافتن مدارسی که آن را ارائه می دهند دشوار است. این گزارش نشان می‌دهد که جوامع سامی به طور فزاینده‌ای تحت فشار «جمعیت رو به رشد نروژی» در مناطق خود قرار دارند، که قدرت آنها را برای تعیین سرنوشت محدود می‌کند و بر صنایع سنتی مانند گله‌داری گوزن شمالی فشار وارد می‌کند.

این گزارش نتیجه گیری می کند که در صورت ادامه آشتی، “یک پلت فرم دانش قوی و یکپارچه” درباره تاریخ اقلیت ها در نروژ ضروری خواهد بود.

این سازمان خواستار سرمایه‌گذاری‌های «جامع و ملی» در آموزش زبان، اقداماتی برای مقابله با سخنان مشوق عداوت و تنفر و بررسی‌های دوره‌ای است تا نروژ را در قبال وعده‌های گذشته به گروه‌های اقلیت پاسخگو نگه دارد.

اعتراضات جاری

این گزارش در بحبوحه یکی از برجسته‌ترین درگیری‌ها بین مردم سامی و ایالت در دهه‌های اخیر منتشر شده است.

روز شنبه، فعالان سامی در مقابل پارلمان تجمع خواهند کرد تا 600 روز پس از صدور حکم دادگاه عالی مبنی بر اینکه یک مزرعه بادی در زمین‌های گله‌داری سنتی سامی به‌طور غیرقانونی و با نقض حقوق بشر سامی ساخته شده است، اعتراض کنند.

اگرچه دولت به دلیل “تاثیر منفی اساسی” این پروژه بر فرهنگ سامی عذرخواهی کرده است، اما برای برچیدن مزرعه که بیش از یک پنجم نیروی بادی کشور را تولید می کند، اقدامی نکرده است.

با این حال، از همان ابتدا، کمیسیون هرگز این اختیار را نداشت که مانند فوسن به مسائل مربوط به غرامت دولتی یا باز کردن موضوعات منازعه حقوقی وارد شود.

برخلاف کمیسیون کانادا که به دستور دادگاه عالی صادر شد و در پشت توصیه‌هایش نیروی قانونی داشت، کمیسیون نروژ فقط یک تحقیق پارلمانی است – توصیه‌های آن هنوز باید رسماً توسط دولت نروژ پذیرفته شود.

تماشا | کانادا دومین روز ملی حقیقت و آشتی را جشن می گیرد:

کانادا دومین روز ملی حقیقت و آشتی را جشن می گیرد

ناتاشا فتح از شبکه خبری CBC در یک پانل در مورد روز ملی حقیقت و آشتی صحبت می کند.

“اگر فقط گوش دادن باشد، کافی نیست”

ابتکار اکنون به پارلمان نروژ منتقل می‌شود، که از آن خواسته می‌شود گزارش و توصیه‌های آن را در هفته‌های آینده بررسی و تجزیه و تحلیل کند. خود کمیسیون در حال انحلال است.

اگرچه کمیسیون دولتی نروژ اولین کمیسیون دولتی است که نتایج خود را ارائه می دهد، ابتکارات مشابهی در سوئد و فنلاند که میزبان 35000 سامی دیگر هستند در حال انجام است.

این فرآیندها با انتقادات مشابهی خدشه دار شده اند که عمدتاً برای تضعیف شهرت دولتی وجود دارد که هنوز فعالانه حقوق سامی را انکار می کند. سال گذشته، رئیس فنلاند به دلیل نگرانی از اینکه کمیسیون آنها از منابع لازم برای انجام کار خود محروم شده است، استعفا داد.

زن جوانی با کلاه گرم توسط پلیس برده می شود.
پلیس در جریان تظاهراتی علیه مزرعه بادی که می‌گویند مانع از حقوق مردم بومی سامی برای پرورش گوزن شمالی در شمال نروژ، در اسلو در 2 مارس، توسط پلیس می‌شود. (Alf Simensen/NTB Scanpix از طریق آسوشیتدپرس)

هلگا وست، محقق سامی از فنلاند که در مورد آشتی مطالعه می‌کند، گفت که ممکن است ثابت شود که مدل کمیسیون حقیقت برای محیط نوردیک مناسب نیست.

وست گفت، بر خلاف کانادا، جایی که پیش از تکمیل کار کمیسیون های حقیقت، سوابق عمومی از سوء استفاده های گذشته وجود نداشت، کشورهای شمال اروپا در حال حاضر «تحقیقات و داده های زیادی در مورد نحوه همسان سازی سامی ها دارند».

او افزود: «این برای کشف حقایق کافی نیست. سامی ها از اتفاقاتی که در جوامع خودشان افتاده بسیار آگاه هستند.

“اگر فقط گوش دادن باشد، کافی نیست.”