“یک تهدید وجودی:” کشورهای اول قرارداد خودگردان انتاریو متیس را به چالش می کشند

اولین ملت ها در شمال شرقی انتاریو مدعی عدم مشاوره و نقض احتمالی حقوق خود هستند زیرا از یک قاضی فدرال می خواهند که توافقنامه خودگردانی Métis Nation of Ontario (MNO) را که در فوریه امضا شده بود لغو کند.

جیسون باتیس، مدیر اجرایی شورای قبیله ای وابون، که شش انجمن عضو آن در حال پیشبرد این پرونده هستند، گفت: «این توافقات با ملت متیس انتاریو در تاریکی، بدون مشورت یا مشارکت با هیچ یک از ملل اول انجام شده است.

شورای قبیله ای وابون متشکل از ماتاچوان، برانزویک هاوس، چاپلو اوجیبوه، فلاینگ پست، ماتاگامی و ملل اول بیورهاوس است.

باتیس گفت که اولین ملل حضور متیس در سرزمین سنتی خود را رد می‌کنند، منطقه‌ای از پیمان 9 که به وسعت فرانسه است و از منطقه Temiskaming در نزدیکی مرز انتاریو-کبک در شرق تا دریاچه سوپریور در غرب امتداد دارد.

باتیس، که یکی از اعضای اولین ملت ماتاچوان است، گفت: «برای ما این استعمار 2.0 است، که بر آنچه احساس می‌کنیم حقی غیرقابل وجود برای جامعه‌ای است که هرگز آنجا نبوده است».

این درست نیست و به همین دلیل است که ما هر کاری از دستمان بر می‌آید، از جمله این بررسی قضایی، انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم این اتفاق نمی‌افتد.»

نقشه ای از قلمرو ملل اول که از نزدیک دریاچه سوپریور تا مرز انتاریو-کبک کشیده شده است.
نقشه ای که مرزهای قلمرو سنتی شورای قبیله ای وابون و اولین ملل عضو را نشان می دهد. (شورای قبیله ای وابون)

آنها در ماه مارس برای بازبینی قضایی در دادگاه فدرال درخواست کردند و ادعا کردند توافقنامه خودگردانی کانادا با MNO جوامعی را که ممکن است نتوانند در آزمون حقوق متیس که توسط دادگاه عالی کانادا ایجاد شده است، قبول کنند.

در پرونده دادگاه آمده است: “این به رسمیت شناختن تهدیدی وجودی برای حقوق حمایت شده توسط قانون اساسی ملل اولی است که از زمان های بسیار قدیم از قلمرو خود استفاده، اشغال و نظارت می کردند، مطابق با قوانین Anishinaabe.”

تصمیم وزیر برای انعقاد قرارداد نادرست و غیر منطقی بود.»

هیچ یک از اتهامات در دادگاه ثابت نشده است.

جوامع اعلام شده در سال 2017

متیس ها یک قوم بومی متمایز با فرهنگ، سنت ها و زبان مشترک هستند که در اواخر دهه 1700 در شمال غربی کشور کنونی کانادا ظهور کردند. وجود جوامع متیس در خارج از شمال غرب بحث برانگیز است.

در سال 2017، دولت انتاریو و MNO شناسایی شش جامعه تاریخی متیس را در سراسر استان اعلام کردند. یکی از آنها، جامعه آبیتیبی داخلی تاریخی متیس، عمدتاً در منطقه شورای وابون قرار دارد و بنابراین هدف اصلی خشم شورا است.

نقشه ای از سرزمین متیس Nation.
نقشه جزئیات سرزمین متیس توسط مجمع شورای ملی متیس در سال 2018 تصویب شد. جوامعی که انتاریو به رسمیت شناخته است عمدتاً خارج از این نقشه هستند. (فدراسیون مانیتوبا متیس)

با توجه به انتاریو و MNO، این جامعه متیس در میان مجموعه‌ای از پست‌های تجاری به هم پیوسته بین کارخانه موس در ساحل خلیج جیمز در شمال تا منطقه Temiskaming در جنوب توسعه یافت.

شورای قبیله ای وابون در پاسخ، گزارش خود را که در سپتامبر 2022 توسط پژوهشگر دانشگاه اتاوا، داریل لروکس، ارائه شد، سفارش داد و نتایج MNO را به چالش کشید. باتیس گفت که بزرگان ملل اول در منطقه نیز با این ادعاها مخالفت می کنند.

او گفت: «مردم متیس در سرزمین آبیتیبی وجود نداشت.

ما از این موضوع کاملا مبهوت هستیم. ما آن را درک نمی کنیم. ما آن را نمی پذیریم.”

MNO می‌گوید معامله اشتباه فهمیده شده است

مارگارت فروه، رئیس MNO، گفت که از پرونده دادگاه ناراحت، متعجب و متعجب شده است. او گفت که سوابق تاریخی حاوی شواهدی از خانواده‌ها و گروه‌های متیس است که اغلب از آنها به عنوان “دوگانگی” یاد می‌شود، درخواست به رسمیت شناختن یا زمین و اقامت در منطقه می‌دهند.

فرو گفت: «به نظر می رسد سوء تفاهم و شاید برخی اطلاعات نادرست» در مورد آنچه که معامله انجام می دهد و نمی کند وجود دارد.

او گفت که این قرارداد MNO را به عنوان دولت بومی برای جوامع متیس که نمایندگی می کند به رسمیت می شناسد و به مواردی مانند شهروندی و حکمرانی مربوط می شود، نه حقوق زمین یا برداشت که ممکن است ملل اول از آن بیم داشته باشند.

او گفت: «از جایی که من نشسته‌ام، فکر می‌کنم توهین‌آمیز است که یک گروه دیگر ناگهان بخواهند ما را از مقابله با مسائل داخلی که فقط به شهروندان ما و جوامعی که ما نمایندگی می‌کنیم، بازدارند.»

این توافقنامه می گوید که این یک معاهده نیست، اما امضاکنندگان را متعهد می کند که یک معاهده خودمختاری را امضا کنند که تا دو سال دیگر جایگزین توافق شود.

رهبران متیس در یک میز جمع شدند.
آدری پوتراس، رئیس جمهور متیس نیشن آلبرتا، گلن مک کالوم، رئیس ملت متیس، گلن مک کالوم، رئیس ملت متیس انتاریو، و مارگارت فروه (ردیف عقب، از چپ به راست)، با بزرگان متیس، نورما اسپایس، جوزف پویتراس و نورام فلوری در ژست می گیرند. اتاوا در 27 ژوئن پس از امضای سه توافقنامه به روز شده خودگردانی. (ملت متیس آلبرتا)

Froh گفت که First Nations و MNO باید برای حل مسائل بین خود از طریق گفتگو به جای مبارزه با آن در دادگاه ملاقات کنند.

او گفت: “اگر مکالمه ما فقط زمانی اتفاق بیفتد که کسی درخواستی برای بررسی قضایی ارائه کند، این به هیچ وجه این گفتگو را به جلو نمی برد.”

تمام کاری که واقعاً انجام می دهد، صادقانه بگویم، این است که وکلا را ثروتمند می کند.

باتیس گفت که چیز زیادی برای بحث نمی بیند.

او گفت: «ما هیچ تیشه‌ای نداریم که ادعاهای متیس را مشروع بدانیم – شهرک‌های رودخانه سرخ و مکان‌هایی که آنها در آنجا بودند و آنها می‌توانند ثابت کنند که دارای جوامع قابل توجه و متمایز هستند.

مسئله ما این است که هیچ کدام در انتاریو وجود ندارد. به ویژه در فضاهایی که ما به عنوان سرزمین سنتی خود اشغال می کنیم، چنین چیزی وجود ندارد.

سی‌بی‌سی نیوز روز جمعه با دفتر وزیر روابط بومی و ولیعهد با درخواست مصاحبه تماس گرفت، اما وی در دسترس قرار نگرفت. یک سخنگوی دپارتمان گفت که اظهار نظر در مورد دعوی قضایی فعال نامناسب است.

CBC News سپس سؤالات کتبی را ارسال کرد که این بخش از پاسخ دادن به آنها خودداری کرد و فقط گفت که در حال بررسی پرونده برای تعیین مراحل بعدی است.