10 سال پس از قتل خواهرش، زن اولین ملل متحد “دارای قلب” را در سنجاق های لباس قرمز رنگ پیدا کرد.

چند هفته گذشته برای گری لی پانگمن سخت بوده است.

این زن مانیتوبا اخیراً دهمین سالگرد مرگ خواهرش جنیفر مک فرسون را جشن گرفت که پس از نقل مکان به بریتیش کلمبیا توسط شوهرش کشته شد.

روز جمعه، پانگمن روز لباس قرمز، روز ملی آگاهی و اقدام برای زنان و دختران بومی مفقود و کشته شده را جشن می گیرد.

او در زمان اندوه خود به مهره زدن روی می آورد و سنجاق هایی می سازد که لباس های قرمز را نشان می دهد – نمادی که با MMIWG مرتبط است.

“[Beading] پانگمن در مورد خواهرش گفت: راهی برای زنده نگه داشتن روح او در درون خودم و به اشتراک گذاشتن زیبایی او با جامعه و به آنها اطلاع می دهم که او را دوست داشتند.”

روز پنجشنبه، Pangman، یکی از اعضای Peguis First Nation، عشق خود به مهره زدن را با دانشجویان و اساتید دانشگاه مانیتوبا در میان گذاشت و به دیگران آموزش داد که چگونه سنجاق لباس قرمز خود را بسازند.

یک نمای نزدیک زنی را نشان می‌دهد که در یک دست عکس یک زن جوان‌تر و در دست دیگر یک سنجاق قرمز کوچک به شکل لباس دارد.
پانگمن در حالی که عکس خواهرش را به همراه الگوی سنجاق‌های لباس قرمز در دست دارد، او به مردم آموزش داد که چگونه پنجشنبه را در دانشگاه مانیتوبا درست کنند. (Fernand Detillieux/Radio-Canada)

او گفت: “اگر مردم در حال گذراندن چیزی هستند، فقط می توانند چند مهره بردارند و شما افکار خوبی را در سر می پرورانید.”

وقتی مهره می زنم به خواهرم فکر می کنم و شفا می دهد، مثل داروی قلب است.

او از خواهرش جنیفر به عنوان یک “روح زیبا” یاد می کند که خلاق بود و همه اطرافیان خود را دوست داشت.

او گفت: “ما هر روز به شدت دلتنگ عشق او هستیم و تا آخر عمر خواهیم داشت.”

Red Dress Alert ممکن است خواهر را نجات دهد: Pangman

پانگمن فکر می‌کند اگر یک سیستم هشدار عمومی مانند آنچه که در اوایل این هفته توسط یکی از اعضای پارلمان منیتوبا در اوایل این هفته پیشنهاد شد، ممکن است خواهرش هنوز زنده باشد.

شوهر خواهرش، ترایگو آندرتی، در سال 2014 به دلیل قتل مک فرسون در سال 2013 به قتل درجه یک محکوم شد.

اما او بعداً به قتل میرنا لتاندر در سال 2006 نیز اعتراف کرد.

پلیس می گوید که لتاندر سال ها قبل از نقل مکان به بریتیش کلمبیا، جایی که مک فرسون کشته شد، در خانه ای در وینیپگ که مک فرسون و آندرتی در آن زندگی می کردند، کشته شد.

روز سه‌شنبه، لیا غازان، نماینده مجلس وینی‌پگ، طرحی را ارائه کرد که در آن از دولت می‌خواهد یک سیستم هشدار لباس قرمز، شبیه به Amber Alerts برای کودکان گمشده ایجاد کند، که در صورت رفتن یک زن بومی، دختر یا فرد دو روح، اعلان‌های اضطراری را برای عموم ارسال می‌کند. گم شده

پانگمن گفت: «اگر سال‌ها پیش، زمانی که میرنا لتاندر ناپدید شد، این کار را می‌کردند… اگر در آن زمان هشدار لباس قرمز وجود داشت، امروز خواهرم اینجا بود.

“من همیشه احساس می کنم که پلیس کار خود را انجام نداده است … و اگر به خانه می رفتند، پیدا می کردند [Letandre’s] DNA همه جا و خواهرم امروز اینجا خواهد بود.”

‘ما تنها نیستیم’

برای جنل منیتوابی، که برای دفتر نامزدی بومی دانشگاه مانیتوبا کار می‌کند و اصالتاً اهل لاک سئول اول در انتاریو است، رویدادهایی مانند رویدادی که Pangman در بعدازظهر پنجشنبه رهبری کرد، زمانی است که دانشجویان و کارکنان بومی دور هم جمع شوند و از یکدیگر حمایت کنند.

منیتووابی گفت: «این بدان معناست که ما فضایی را برای گفت‌وگوهایی ایجاد می‌کنیم که شاید واقعاً آنطور که باید انجام نمی‌دهیم.

زنی با موهای بلند و تیره که عینک به چشم دارد، در حالی که به سمت دوربین نگاه می کند، لبخند می زند.
جنل منیتوابی، که با دفتر مشارکت بومیان دانشگاه مانیتوبا کار می کند، می گوید رویدادهایی مانند رویدادی که بعد از ظهر پنجشنبه برگزار شد، دانشجویان و کارکنان بومی را گرد هم می آورد. (Fernand Detillieux/Radio-Canada)

Manitowabi در حال حاضر یک مهره مشتاق است، اما می گوید که این رویداد چیزی بیش از یک فرصت برای ایجاد یک سنجاق لباس قرمز بود.

“رویدادهایی مانند این که در آن ما می توانیم حمایت خود را از یکدیگر نشان دهیم، آنها واقعا ما را به هم پیوند می دهند. [our] واقعیت، اما ما با آن روبرو هستیم و تنها نیستیم.”

او می گوید که نیاز به دور هم جمع شدن و حمایت از یکدیگر به ویژه برای مردم بومی ساکن وینیپگ مهم است.

یک نمای نزدیک، زنی را نشان می دهد که با استفاده از قیچی، طرحی را از یک تکه نمد جدا می کند.
مانیتووابی طرح سنجاق لباس قرمزش را در کارگاه مهره‌زنی روز پنجشنبه برش داد. (Fernand Detillieux/Radio-Canada)

منیتوابی گفت: «من قطعاً از اینکه یک زن بومی هستم احساس امنیت نمی کنم، اما واقعیت این است که شما نمی توانید از آن فرار کنید.

من نمی توانم این واقعیت را تغییر دهم که من یک زن بومی هستم و این واقعیتی است که باید با آن زندگی کنم.”

راهپیمایی، رقص گرد، روز لباس قرمز را مشخص می کند

روز لباس قرمز روز جمعه در وینیپگ با یک رقص گرد در پورتیج و مین در ظهر و پس از آن راهپیمایی به سمت فورک ها مشخص خواهد شد.

همچنین یک راهپیمایی به سمت چنگال‌ها برگزار می‌شود که از کمپ مورگان آغاز می‌شود – اردوگاهی که در محل دفن زباله برادی رود در جنوب وینیپگ، جایی که بقایای جزئی ربکا کونتویس، یک زن بومی، در ژوئن گذشته پیدا شد، برپا شد.

مدافعان خواستار جستجوی آن محل دفن زباله برای بقایای بقایای افراد دیگر، همراه با جستجوی محل دفن زباله پریری گرین در شمال شهر شده اند، جایی که پلیس معتقد است بقایای مورگان هریس و مارسدس میران سال گذشته برده شده است.

پلیس وینیپگ جرمی اسکیبیکی را به قتل درجه یک در قتل کونتویس، هریس، میران و چهارمین زن ناشناس متهم کرده است که اعضای جامعه او را Mashkode Bizhiki’ikwe یا Buffalo Woman نامیده اند.