La Loche آخرین تخلیه در اوایل شروع به ساسک. فصل آتش سوزی جنگلی

دمای بالا و باد باعث آتش سوزی جنگلی در شمال ساسکاچوان شده است که باعث تخلیه دو منطقه در هفته اول ماه مه شده است.

Clearwater River Dene Nation تحت دستور تخلیه اجباری چهارشنبه شب قرار گرفت و پس از 24 ساعت روستای همجوار La Loche.

جورجینا جولیبویس، شهردار لا لوچه، اندکی پس از اعلام وضعیت اضطراری عصر پنجشنبه در روستا، از خانه اش با سی بی سی نیوز صحبت کرد. در آن زمان، جامعه در حال آماده شدن برای تعداد انگشت شماری اتوبوس بود که ساکنان را یک شبه به شاهزاده آلبرت می بردند، قبل از اینکه صبح به سمت رجینا بروند.

جولیبویز گفت: “اگر همه را تخلیه کنیم، حدود 3000 نفر را بررسی می کنیم.”

“من باور ندارم که همه ترک کنند. افرادی خواهند بود که برای مراقبت از خانه و حیوانات خانگی خود پشت سر خواهند ماند.”

طبق اعلام سازمان محیط زیست و تغییرات اقلیمی کانادا، دمای لا لوچ در روز پنجشنبه به بالاترین سطح 27 درجه سانتیگراد رسید، در حالی که میانگین دمای آن در این زمان از سال 12.9 درجه سانتیگراد بود. این روستا همچنین وزش باد با سرعت 30 کیلومتر در ساعت را تجربه کرد.

جولیبویز گفت: «این یک وضعیت بسیار آسیب پذیر است که ما در آن قرار داریم. “این خیلی سریع اتفاق می افتد و بسیار فرار است.”

شهردار خاطرنشان کرد که چندین تیم آتش نشانی محلی به همراه آژانس ایمنی عمومی ساسکاچوان (SPSA) در حال تلاش برای مهار آتش سوزی هستند. هلیکوپترها و هواپیماها نیز برای سطل آب روی شعله های آتش مستقر شده اند.

تماشا | ساکنان Clearwater River Dene Nation که به دلیل آتش سوزی جنگلی تخلیه شده اند با بانی آلن CBC در Meadow Lake، Sask صحبت می کنند. در 4 مه 2023.
https://www.youtube.com/watch?v=https://youtu.be/tVhgiEerFj8

در یک به روز رسانی ایمیلی در روز پنجشنبه، SPSA گفت که از جامعه برای تخلیه آن حمایت می کند.

SPSA گفت: “از ساکنان خواسته می شود در صورت سفر با اتوبوس یا مدرسه ابتدایی Ducharme در صورت استفاده از وسیله نقلیه خود، قبل از خروج در سالن اجتماعات ثبت نام کنند.”

از کسانی که به تنهایی سفر می‌کنند خواسته می‌شود که هنگام خروج از جامعه اتوبوس‌ها را دنبال کنند و تشویق می‌شوند از اتوبوس‌های ارائه شده استفاده کنند.»

SPSA گفت که به روز رسانی وضعیت را در صبح جمعه در اختیار رسانه ها قرار خواهد داد.

“قطعا غیر فصلی”

معلم پل هاینز در حال قایق سواری با دانش آموزان بود که برای اولین بار یک ستون دود غلیظ و سیاه را بالای درختان در Clearwater River Dense Nation دید. اندکی بعد دستور تخلیه صادر شد.

هاینز گفت: «زمانی که ما آنجا را ترک کردیم، هوا به شدت دود می‌گرفت و نفس کشیدن سخت می‌شد.

“ذوب بهار هنوز باید اتفاق بیفتد و هنوز باید رطوبت روی زمین وجود داشته باشد، اما همه چیز بسیار خشک بود.”

هاینز وسایل کمپینگ و برخی وسایل را بسته بندی کرد، سپس خود، دخترش و سگشان را به دریاچه میدو، در حدود 300 کیلومتری جنوب، برد.

“[It’s] زندگی در شمال من حدس می زنم این چیزی است که شما باید برای آن آماده باشید. فقط کمی احمقانه است که 3 مه است و ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم.”

این چیزی نیست که بخواهید در هر زمانی از سال ببینید، اما وقتی در اوایل ماه مه صحبت می کنید، قطعا غیر فصلی است.

مردی با تی شرت و کلاه بیسبال در درب اتاق هتل ایستاده است.  پشت سر او دختر نوجوانش روی تختی با وسایل مختلف روی تخت دیگر و روی زمین نشسته است.
پاول هاینس، ساکن کلیرواتر ریور دِن نیشن، با دخترش و برخی از وسایلشان در هتلی در دریاچه میدو پس از صدور فرمان تخلیه اجباری به دلیل آتش‌سوزی جنگلی در 3 می 2023، توسط اولین ملت صادر شد. (بانی آلن/اخبار CBC)

روز چهارشنبه یک مرکز فرماندهی تخلیه در سالن اجتماعات کلیرواتر ریور دنه ایجاد شده بود که اتوبوس ها حدود 50 نفر را به دریاچه میدو و لویدمینستر می بردند.

تا بعدازظهر پنجشنبه، اولین ملت در فیس بوک پست کرد که تمام فضاها در Meadow Lake پر شده است. اتوبوس های بیشتر مردم را در عصر از جامعه خارج کردند. با این حال، CBC News نتوانسته است تعداد افراد را تایید کند.

بر اساس سرشماری سال 2021، اولین ملت حدود 830 نفر جمعیت دارد.

از هر کسی که در جامعه باقی مانده بود خواسته شد که به سمت لویدمینستر که حدود شش ساعت رانندگی به سمت جنوب فاصله دارد، حرکت کند، زیرا آتش‌سوزی خطر بزرگراه را به همراه داشت.

هاینز گفت: «در حال حاضر فقط ساعت به ساعت، روز به روز است.

زنی ایستاده است و یک قرقره شلنگ باغچه را در یک بازو نگه داشته و با دست دیگرش سیم پیچ عقب یک استیشن واگن را نگه می دارد.  داخل خودرو وسایل شخصی قرار دارد.
مارشا مورگان، ساکن رودخانه کلیرواتر دنه نیشن با برخی از وسایلش در دریاچه میدو. اولین ملت به دلیل آتش سوزی در 3 می 2023 تحت فرمان تخلیه قرار گرفت. (بانی آلن/اخبار CBC)

مارشا مورگان – معلم خدمات دانش آموزی در کلیرواتر ریور، که 20 سال در آنجا زندگی کرده است – با شوهر و دو فرزندش در ساسکاتون بود که دستور تخلیه صادر شد.

مورگان که با دوستانش در Meadow Lake اقامت دارد، گفت: “این نوع منجر به تعدادی تماس های تلفنی دیوانه وار برای فهمیدن اینکه چه اتفاقی دارد می افتد. ما سه سگ داریم که هنوز آنجا هستند.”

مورگان گفت دوستانی که هنوز در آن منطقه بودند توانستند برای سگ‌هایش ترتیبی دهند و تعدادی از وسایل آنها را بگیرند.

او اظهارات هاینز را تکرار کرد و به CBC News گفت که شروع زودهنگام فصل آتش سوزی برای او نگران کننده است.

مورگان گفت: “این آب و هوا برای این زمان در ماه مه واقعاً غیرعادی است. اغلب اوقات ما در اوایل ماه هوای گرم و خشک داریم.”

این ما را کمی نگران می کند که بقیه سال چگونه خواهد بود.”

جوامع بومی که به طور نامتناسبی تحت تأثیر بلایا قرار گرفته اند: متخصص

لیلیا یوماگولووا، محقق بخش مطالعات بومی دانشگاه ساسکاچوان، گفت که تغییرات آب و هوایی و بلایای آن به طور نامتناسبی بر جوامع بومی ساسکاچوان تأثیر می گذارد.

یوماگولووا گفت: «کمبود بودجه سیستمی در سیستم مدیریت اضطراری و سیستم تأمین مالی آنها واقعاً همگام با رشد شتابان بلایا و شرایط اضطراری نیست.

یوماگولووا خاطرنشان کرد که تیم مدیریت اضطراری ملل اول ساسکاچوان با منابع موجود کار بزرگی انجام داده است، اما به بودجه خارجی بیشتری نیاز است.

یوماگولووا گفت: “این یک هنجار جدید است، مدیریت اضطراری به اندازه خدمات مسکن یا آب مهم است.”

“این یک خدمات ضروری است که هر سال مردم با آن ایمن خواهند بود، شرایط اضطراری بیشتری با تغییرات آب و هوایی وجود خواهد داشت.”

یوماگولووا افزود که لازم است مدیریت اضطراری در جوامع بومی تحت رهبری بومیان باشد.

یوماگولووا گفت: «جوامع می‌دانند خطرشان چیست، می‌دانند نیازهایشان چیست، می‌دانند اعضایشان به چه چیزی نیاز دارند».

او همچنین گفت که باید موقعیت‌های اختصاصی برای مدیریت اضطراری سازمان ملل و بودجه کافی برای فعال بودن علاوه بر واکنش به بحران‌ها وجود داشته باشد.

بر اساس آخرین گزارش حسابرس کل، خدمات بومی کانادا 3.5 برابر بیشتر از حمایت از جوامع برای پیشگیری یا آماده شدن برای آنها، برای پاسخگویی به شرایط اضطراری و بهبودی از آنها هزینه می کند.