Łutsel K’e Dene First Nation رئیس Denesoline را متهم به گرفتن میلیون ها دلار می کند

اولین ملت Łutsel K’e Dene (LKDFN) و رئیس آن رئیس بازوی توسعه اقتصادی خود جامعه را متهم می کنند که میلیون ها دلار را از شرکت به کسب و کار خود انتقال داده است.

این ادعاها در دادگاه ثابت نمی شوند، اما در یادداشتی که به دادگاه عالی NWT ارسال شده است و اولین بار توسط رادیو کابین گزارش شد، اولین ملت و رئیس جیمز مارلو می گویند رفتار ران بارلاس “در فاجعه آمیزترین انتهای طیف تخلفات شرکتی قرار می گیرد.”

Łutsel K’e Dene می‌گوید که بارلاس در طول سال‌هایی که به‌عنوان مدیر عامل شرکت تحت مالکیت گروه کار می‌کرد، 14 میلیون دلار از درآمد شرکت Denesoline را به سمت کسب‌وکارهای خود هدایت کرد. آنها آن را یک مورد “خودفروشی آشکار” می نامند.

LKDFN همچنین می‌گوید بارلاس نحوه اداره شرکت‌های مرتبط با Denesoline را برای محافظت از موقعیت رهبری خود و جلوگیری از نظارت مستقل، دستکاری کرد، اینکه او به‌طور یک‌جانبه مدیران را منصوب و برکنار کرد، و اینکه در برگزاری جلسات سالانه قانونی شکست خورد.

The First Nation بارلاس را به عنوان سرپرست شرکت در سال 2014 استخدام کرد و می گوید هنوز در حال بررسی امور مالی Denesoline است.

بارلاس هنوز رسماً مدیرعامل و مدیر Denesoline است. The First Nation روز جمعه در دادگاه Yellowknife حضور دارد تا از دادگاه بخواهد حذف دارایی های شرکت های Denesoline را متوقف کند.

همچنین درخواست مسدود کردن دارایی‌های شرکت‌هایی را که معتقد است بارلاس به آنها پول داده است، می‌کند.

هنگامی که سی‌بی‌سی نیوز از او خواست نظر بدهد، بارلاس یک کپی از سوگندنامه خود را ارسال کرد – که به گفته او اکنون به دادگاه ارسال شده است – و گفت بسیاری از اتهامات علیه او “نادرست، بی‌اساس یا گمراه‌کننده هستند.”

او گفت Denesoline تنها شرکت بومی متعلق به جامعه در NWT است که “بدون بدهی، کل جامعه دورافتاده قطب شمال خود را در طول سال تغذیه می کند، ثروت خود را دوباره در جامعه توزیع می کند. [and] حامی برنامه های آموزشی و جوانان است.»

مقدار پولی که گروه مدعی است در این پرونده دخیل است، با توجه به وسعت جامعه بسیار زیاد است. اولین ملت حدود 800 عضو دارد و حدود 300 نفر در خود جامعه زندگی می کنند، که در سمت شرقی دریاچه بزرگ اسلیو، در حدود 150 کیلومتری یلونایف قرار دارد. Lutsel K’e یکی از نزدیکترین جوامع به سه معدن الماس فعال NWT است و با هر یک از آنها نوعی توافقنامه سود ضربه ای دارد.

LKDFN Denesoline را به عنوان یک تجارت با حقوق بهره مندی از مزایای این قراردادها تعیین کرد و به این ترتیب، منبع اصلی درآمد آن از قراردادهای ارائه کالاها و خدمات به معادن است. به گفته وب سایت خود، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل، مواد منفجره و ساخت سایت معدن چند مورد از مواردی است که می تواند ارائه دهد.

سوت زن

بیشتر شواهد موجود در این پرونده تاکنون از اقبال بهاتی، کارمند سابق Denesoline است که LKDFN در اسناد دادگاه به عنوان “خودی و افشاگر” توصیف می کند.

بهاتی بین سال‌های 2017 تا 2022 برای این شرکت کار می‌کرد. او در یک سوگندنامه می‌گوید که تصمیم گرفته است که این کار را انجام دهد زیرا اگر این کار را نمی‌کرد – Denesoline “به ضرر سهامداران اصلی خود ادامه می‌داد: LKDFN.” بهاتی می گوید که Denesoline از تمام درآمدهای خود سالانه بیش از 400,000 تا 500,000 دلار برای جامعه خرج نمی کند.

بهاتی گفت که زمانی که هر دو در سال 1983 در یک کالج آمریکایی تحصیل کردند، با بارلاس “خوبی” آشنا بود. او گفت که در سال 2017 به همراه خانواده اش از انگلیس به کانادا نقل مکان کرد، پس از اینکه بارلاس او را “خارج از آب و هوا” خواند با این پیشنهاد که او یک پروژه مدیریت زباله را در Łutsel K’e از طریق Denesoline توسعه داد.

بهاتی در سوگندنامه خود می گوید: «از نحوه صحبت بارلاس در مورد آن تصور من این بود که Denesoline شرکت او است و از من دعوت می کند تا با او کار کنم. او می‌گوید که نقش او “به سرعت تغییر کرد و گسترش یافت” و یکی از مسئولیت‌هایش تشکیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک جدید شد.

دنزولاین به خودی خود توانایی انجام بسیاری از کارها یا تامین بسیاری از کالاهای مورد نیاز معادن را ندارد و در نتیجه قراردادهای سرمایه گذاری مشترک مختلفی را با شرکای ارائه دهنده چنین کالاها و خدماتی منعقد کرده است.

یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک در مرکز یکی از اتهامات ملت اول قرار دارد: آنها ادعا می کنند که بارلاس یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک در سال 2016 ایجاد کرد که 49 درصد از درآمد Denesoline را به یکی از شرکت های خود – Northern Consulting Group اختصاص داد.

بر اساس گزارش مارلو و LKDFN، وجوه منحرف شده از این قرارداد به تنهایی بین 10 تا 14 میلیون دلار است.

بارلاس در سوگندنامه خود این موضوع را رد می کند.

در این مقاله آمده است: “من همانطور که گفته می شود “49 درصد از بالا را حذف نمی کنم.” “این دروغ است.”

بارلاس زمان بیشتری می خواهد

بارلاس در سوگندنامه خود از بهاتی انتقاد می کند و می گوید کارمند سابق Denesoline اعتبار خود را به عنوان یک مهندس حرفه ای نادرست معرفی کرده است و بیشتر پروژه های او “شکست کامل” بوده است.

بارلاس همچنین ایمیلی را به سوگندنامه خود پیوست که به نظر می رسد توسط داریل مارلو، رئیس سابق جامعه برای او ارسال شده است. این ایمیل بارلاس را به خاطر کاری که انجام داده تمجید می کند.

“شما در طول 10 سال گذشته بیش از هر کس دیگری برای جامعه لوتسل کی انجام داده اید. این شامل تغذیه ما در تمام طول سال، تقسیم پول نقد، و بسیاری از کارهای دیگر است که هیچ کس دیگری انجام نمی دهد.”

در همین حال، سوگندنامه‌ای از تام لاکهارت می‌گوید: «من از هیچ تخلفی که توسط آقای بارلاس انجام شده اطلاعی ندارم و هیچ نگرانی نسبت به کاری که آقای بارلاس انجام داده‌ام ندارم».

بارلاس از دادگاه می‌خواهد که درخواستی را که علیه او ارائه شده به تعویق بیندازد.

«برنامه و مواد پشتیبانی به من ارائه شد [Monday] تقریباً در ساعت 5:30 بعد از ظهر MDT، زمان کمی برای پاسخ دادن قبل از شنیده شدن درخواست برای من باقی می گذارد [Friday.]”